Mercedes dostarczył do Hamburga (Niemcy) pierwszy w historii autobus elektryczny eCitaro. Będzie on jeździł w firmie Hamburger Hochbahn, która posiada we flocie 1 000 autobusów – i od 2020 roku zamierza zamawiać już wyłącznie pojazdy na prąd.
Pierwszy elektryczny Mercedes eCitaro
Mercedes chwali się, że zasilany silnikami Diesla Mercedes Citaro jest najpopularniejszym autobusem miejskim na świecie. Jednak w kwestii elektryfikacji napędów, producent był wyraźnie do tyłu: podczas gdy polski Solaris dostarczał elektryczne autobusy w całej Europie, Mercedes (Daimler) dopiero przymierzał się do elektryfikacji napędu – pierwsze zdjęcia prototypu pojazdu pokazano zaledwie rok temu, w listopadzie 2017!
> Nowa Kia Soul EV (2020) jednak z baterią 39 kWh. Nowy wygląd, a w Europie… tylko na prąd!
To już jednak historia, firma właśnie dostarczyła do Hamburga autobus elektryczny. Mercedes eCitaro ma dwa silniki o mocy 170 KM (125 kW) każdy. Zamontowano je w piastach kół, co pozwoliło na wykorzystanie podwozia i „wieży” (miejsca, gdzie zwykle montowany jest silnik spalinowy) na ulokowanie baterii. W maksymalnej konfiguracji – przy całkowitym zagospodarowaniu dachu – bateria może mieć do 243 kWh pojemności podzielonej na 10 modułów o pojemności około 25 kWh każdy.
Jako ciekawostkę warto dodać, że na dachu standardowo znajdują się dwa moduły, a cztery zajmują przestrzeń dotychczas zagospodarowywaną na potrzeby silnika i przekładni. Jeśli klient ma taką potrzebę, na dachu można zamontować jeszcze dodatkowe cztery moduły.
Zasięg Mercedesa eCitaro to „150 kilometrów latem” i „250 kilometrów w warunkach idealnych” (deklaracje producenta). Autobus wyposażony jest w gniazdo (gniazda?) ładowania CCS Combo 2.