Tesla Model Y to elektryczny crossover, który powstanie na bazie Tesla Model 3. Samochód zostanie prawdopodobnie wyposażony w zespół napędowy Modelu 3, który już dziś obiecuje bezawaryjną pracę podczas przebiegów przekraczających milion kilometrów (link w treści). To jednak nie wszystko: w Modelu Y Tesla chciałaby obniżyć długość okablowania kilkudziesięciokrotnie (!).
Współczesne samochody: kilometry kabli = kilometry problemów
Spis treści
Elon Musk zapowiada, że Tesla Model Y będzie posiadał okablowanie o długości zaledwie 100 metrów. Czy to dużo, jeśli wziąć pod uwagę, że samochód ma około pięciu metrów długości? Wydawałoby się, że tak, ale… okablowanie Tesla Model 3 ma dziś 1,5 kilometra, a Tesla Model S – 3 kilometry (!). Zresztą, Tesla nie jest tutaj wyjątkiem. Spalinowi producenci oficjalnie przyznają się, że przewody w ich autach mają zwykle od 1 do 4 kilometrów długości.
> Oto zespół napędowy Tesla Model 3 z 1,6 miliona (!) kilometrów przebiegu
Na tym tle wartość o rząd wielkości niższa (100 metrów kontra 1,5 km) w Tesla Model Y prezentuje się już zgoła inaczej. Ale to nie wszystko! Nowy wniosek patentowy Tesli sugeruje, że wiązki przewodów w Modelu Y będą inne niż te, z którymi mamy do czynienia dziś. Firma chce, żeby ich przekrój był prostokątny oraz żeby zachowywały sztywność po nadaniu kształtu:

Wniosek patentowy Tesli opisujący nowy rodzaj wiązki przewodów (c) Tesla
Jak opisuje producent, kwestia dotyczy automatyzacji. Współczesne giętkie przewody zostały zaprojektowane do wygodnej obsługi przez człowieka. I tutaj się sprawdzają, o czym przekonujemy się każdego dnia podłączając telefon do ładowania. Problem powstaje dopiero na taśmie montażowej – roboty mają duże problemy z obsłużeniem miękkich kabli, muszą je więc wykładać ludzie, co podnosi koszty i wydłuża czas operacji.
> Stacje ładowania samochodów elektrycznych na Mapach Google? Są!
Sztywne przewody o nadanych zawczasu kształtach powinny skrócić czas produkcji auta, co może mieć niebagatelny wpływ na dostępność Modelu Y – i Modelu 3 w przyszłości.
Przebiegi powyżej 1 miliona kilometrów w zasięgu ręki?
W 2015 roku Elon Musk zadeklarował, że chciałby podnieść wytrzymałość jednostek napędowych. Zamiast dotychczasowych 320 tysięcy kilometrów miał zamiar osiągać 1,6 miliona kilometrów. W październiku 2018 roku firma zaprezentowała egzemplarz zespołu napędowego Tesla Model 3 z takim właśnie przebiegiem. Nie wykazywał on symptomów zużycia:
Jako że Model Y zostanie zbudowany na bazie Modelu 3, można oczekiwać, że innowacje nie zostaną zaprzepaszczone – a Tesla Model Y bez problemu zdoła osiągnąć przebiegi idące w miliony kilometrów.
> Potrzebujesz samochodu, który wytrzyma ponad 1 milion kilometrów? Sprawdź Tesla Model 3
Czasu pozostało niewiele, ponieważ według nieoficjalnych informacji produkcja Tesla Model Y może ruszyć już w listopadzie 2019 roku. Samochód powinien trafić na rynek w roku 2020.