Portal WysokieNapiecie.pl zapytał firmę Greenway o cennik. Dziennikarze dowiedzieli się, że operator sieci ładowarek będzie naliczać opłaty za pobraną energię (kilowatogodziny), a nie za czas ładowania. Jednocześnie portal spekuluje, że cennik Greenway będzie oscylował w okolicy 2 złotych za każdą pobraną kilowatogodzinę energii.
Cennik Greenway: 2 zł / kWh + opłata za czas powyżej 45 minut?
Spis treści
Jak powiedział portalowi prezes Greenway Infrastructure Poland, Rafał Czyżewski: „Dostęp do szybkiej ładowarki musi kosztować dużo więcej niż cena samej energii, bo oferujemy nie tylko energię, ale też usługę dziesięciokrotnie szybszego naładowania nią baterii samochodu.”
Opłaty mają wejść w życie nie wcześniej niż na początku maja. Według danych, które cytuje WysokieNapiecie.pl, Greenway przeanalizowało europejski rynek, na którym średni koszt naładowania 1 kilowatogodziny (kWh) energii wynosi równowartość 2,2 złotego, a ceny mieszczą się w przedziale od 1,4 do 3,2 złotego za 1 kWh.
Dodajmy, że ceny Greenway na Słowacji – w macierzystym kraju firmy – nie są aż tak wysokie. W przeliczeniu na złotówki wynoszą one około 1,25 złotego za 1 kilowatogodzinę energii. Tymczasem w ankiecie, którą w grudniu 2017 roku firma Greenway Infrastructure Poland rozesłała do swoich użytkowników, 1,25 złotego było najniższą możliwą do wybrania stawką.
> Cennik Greenway w ankiecie: 3/4 cen w propozycji powyżej cen na Słowacji
Zgodnie z wypowiedzią prezesa Greenway Infrastructure Poland, firma wprowadzi rozliczanie za kilowatogodziny – co poniekąd wynika z Ustawy o elektromobilności – ale rozważa dodatkowo zastosowanie opłat za przekroczenie czasu ładowania wynoszącego 45 lub 60 minut dla stacji ładowania prądem stałym (DC) oraz 3 godzin w przypadku ładowania prądem przemiennym (AC).
Ile kosztuje ładowanie samochodu elektrycznego?
Przeciętny koszt ładowania samochodu elektrycznego w domu to około 57 groszy za 1 kilowatogodzinę energii. Jeśli więc bateria ma pojemność 24 kilowatogodzin, koszt naładowania do pełna to około 13,7 złotego. Za tę kwotę przejedziemy mniej więcej 130-140 kilometrów (zimą: 90-100 kilometrów). Sumę tę należy traktować jak maksymalny wydatek: jeśli bowiem zastosujemy taryfę antysmogową, koszt przejechania 100 kilometrów na jednym ładowaniu spadnie nam do około 5 złotych:
> Taryfa antysmogowa G12as w PGE Obrót – warto czy nie? [LICZYMY dla samochodu elektrycznego]
Widać więc, że szybkie ładowanie nie będzie tanie. 57 groszy w domu kontra 2 złote według sugerowanego cennika Greenway – wychodzi 3,5 raza więcej. To drożej niż w przypadku oleju napędowego, nie mówiąc już o LPG…
|REKLAMA|
|/REKLAMA|