Nowa taryfa antysmogowa w PGE – liczymy, czy warto z niej skorzystać, jeśli kupiliśmy lub planujemy kupić samochód elektryczny. Porównujemy ofertę PGE dla G11 i G12as, a obliczenia prowadzimy z punktu widzenia osoby, która jeszcze korzysta ze standardowej taryfy G11.

Nowa taryfa antysmogowa G12as w PGE

Definicje:

  • G11 – typowa, najpopularniejsza w Polsce taryfa z jednolitą stawką przez całą dobę,
  • G12as – nowa taryfa antysmogowa ze zróżnicowaną stawką w ciągu doby.

Dla kogo jest taryfa antysmogowa PGE Obrót? Może z niej skorzystać absolutnie każdy zainteresowany. PGE Obrót oferuje w jej ramach następujące stawki za sprzedaż energii elektrycznej:

  • 0,2989 złotego za 1 kilowatogodzinę energii w ramach zużycia z poprzedniego roku,
  • 0,2989 złotego za 1 kilowatogodzinę energii ponad zużycie w poprzednim roku w dzień, czyli w godzinach 6-22,
  • 0,1494 złotego za 1 kilowatogodzinę energii ponad zużycie w poprzednim roku w nocy, czyli w godzinach 22-6.

Co to znaczy? Otóż jeśli nasze zużycie energii się nie zmieni, to nie poniesiemy żadnych strat, ponieważ w taryfie G11 stawka za energię elektryczną jest identyczna i wynosi 0,2989 złotego za 1 kilowatogodzinę. Kiedy jednak kupimy samochód elektryczny i będziemy ładować go w nocy, w godzinach od 22 do 6 rano, zaoszczędzimy na ładowaniu do 65 procent kosztów – zakładamy tutaj oczywiście, że oprócz naszego typowego zużycia auto elektryczne generuje dodatkowe zapotrzebowanie na moc.

> GENEWA 2018. Premiery i nowości – samochody elektryczne i hybrydy plug-in

Taryfa antysmogowa G12as a ładowanie samochodu elektrycznego = 5,2 zł / 100 kilometrów

Przeliczmy to teraz na przykładzie: Nissan Leaf (2018) ma baterię o pojemności 40 kWh. Według danych producenta, z domowego gniazdka będzie się ładował z mocą 2,76 kilowata (=napięcie 230 woltów (V) razy natężenie 12 amperów (A)), czyli w ciągu 8 godzin nocnych samochód uzupełni 22 kilowatogodziny (kWh) energii. Taka ilość energii wystarczy na przejechanie 134 kilometrów.

Zgodnie z zatwierdzonym przez prezesa URE cennikiem na rok 2018, opłata dystrybucyjna w PGE Dystrybucja za 1 kilowatogodzinę energii w taryfie G12as ponad pobór zeszłoroczny kosztuje zaledwie 0,021 złotego (UWAGA! U innych dostawców może być więcej!). Do tego dochodzi jeszcze „stawka jakościowa” w wysokości 0,0125 złotego.

Jeśli naszym producentem energii jest PGE Obrót, a dostawcą – PGE Dystrybucja, w godzinach 22-6 uzyskamy stawkę 0,3239 złotego za 1 kilowatogodzinę. Jako że Nissan Leaf (2018) ładuje się z gniazdka z maksymalną mocą 2,76 kilowata (230 woltów * 12 amperów), w godzinach 22-6 uzupełnimy 22,08 kWh energii. Czyli nieco więcej niż połowę baterii.

Naładowanie baterii do pełna będzie nas kosztować 12,956 złotego. To znaczy, że koszt przejechania 100 kilometrów wyniesie nas 12,956 / 2,43 = 5,33 złotego. To równowartość 1,1 litra paliwa.

Podsumowując: świeżo upieczonemu właścicielowi samochodu elektrycznego opłaca się przejście na taryfę G12as, jeśli teraz korzysta z taryfy G11. Osoba, która miała samochód już rok temu, nie zauważy żadnej zmiany.

> Stacje ładowania samochodów elektrycznych

|REKLAMA|




|/REKLAMA|

To może Cię zainteresować:
Ocena ogólna
Ocena Czytelników
[Suma: 0 głosów Średnia: 0]