Renault wraz z Plug Power ogłosiły nową inicjatywę o nazwie Hyvia (właściwie: HYVIA). Zgodnie z nową strategią to raczej wodór niż baterie będą zasilały cięższy transport przyszłości. Dlatego jeszcze w tym roku firma zaprezentuje dwa vany i autobus napędzane tym gazem.
Hyvia – pomysł Renault na przyszłość
Hyvia („hy” pochodzi od wodoru, „via” to droga) ma obsługiwać cały wodorowy ekosystem. Zajmie się produkcją zielonego wodoru, jego przechowywaniem oraz dystrybucją do stacji tankowania (dziedzina, w której specjalizuje się Plug Power). Wprowadzi też na rynek trzy pojazdy:
- Master Van H2-Tech – dużego vana z 12 metrami sześciennymi przestrzeni ładunkowej i zasięgiem do 500 kilometrów,
- Master Chassis Cab H2-Tech – dużego vana/podwozie z 19 metrami sześciennymi przestrzeni ładunkowej oraz zasięgiem około 250 kilometrów,
- Master Citybus H2-Tech – minibus mieszczący do 15 osób z zasięgiem do 300 kilometrów.
W każdym z nich znajdzie się bateria o pojemności 33 kWh, która pozwoli na pokonanie do 100 kilometrów w trybie czysto elektrycznym. Zbiorniki na gaz zmieszczą od 3 do 7 kilogramów wodoru, ogniwo paliwowe ma mieć 30 kW mocy i będzie funkcjonowało w roli generatora energii.
Hyvia będzie miała we Francji cztery siedziby, zacznie też produkcję ogniw paliwowych i stacji tankowania wodoru w fabryce w Flins (Francja). Inicjatywa ruszy pełną parą pod koniec 2021 roku. Zgodnie z danymi portalu H2.live na terenie Francji są dziś trzy stacje umożliwiające zatankowanie gazu, wszystkie zlokalizowane są w Paryżu. Dwie z nich nie działają od ponad 24 godzin, jedna jest czynna.