NASA otrzymała do testów pierwszy całkowicie elektryczny samolot. Powstał on na bazie włoskiego Tecnama P2006T, nosi nazwę X-57 Mod II / X-57 „Maxwell”, jego napęd waży około 1,36 tony i powinien rozpędzić statek powietrzny do 277 km/h na wysokości około 2,4 kilometra.

NASA X-57 Maxwell: rozwijany od 2016 roku, docelowo 14 silników, na razie 160 kilometrów zasięgu

NASA testuje samoloty elektryczne, ponieważ chce się przygotować do zbliżającego się boomu na statki powietrzne bez napędu spalinowego. X-57 miałby wyznaczać standardy dla całego przemysłu. Trzeba jednak dodać, że standardy te w pewnym sensie wyznaczają się same, bo inne firmy również ruszyły do wyścigu…

> Nowy zespół bateryjno-napędowy H55 do samolotów elektrycznych. 90 minut lotu na jednym ładowaniu

Zespół napędowy X-57 Mod II waży 1,36 tony, z czego pasywnie chłodzone baterie to zaledwie 390 kilogramów. „Maxwell” jest już po testach obciążeniowych silników przeprowadzonych przez producenta (ESAero), a teraz będzie badany przez NASA. Organizacja chce za jego pomocą wyznaczyć standardy w segmencie samolotów elektrycznych, w szczególności miejskich taksówek powietrznych (ang. Urban Air Mobility Vehicles, źródło).

Pierwszy lot w październiku 2020

Oprócz wariantu Mod II rozwijane są także wersje Mod III i Mod IV. W Mod III badane będą kwestie efektywności energetycznej, natomiast Mod IV ma być finalną wersją statku powietrznego nadającą się do komercyjnej eksploatacji. Jednak pierwsze loty powinny odbyć się już na Mod II – zaplanowano je na październik roku 2020.

Szacuje się, że samoloty elektryczne są w stanie obniżyć emisję o 30 procent w stosunku do spalinowych odpowiedników, a przy okazji będą cichsze – co pozwoli na stosowanie ich na terenach miejskich. Największym problemem jest obecnie słaba gęstość energii w ogniwach litowo-jonowych, która przekłada się na sporą masę tychże i zasięgi.

Obecnie X-57 Mod II powinien rozpędzić się nawet do 277 km/h, ale jego zasięg na jednym ładowaniu wynosi tylko około 160 kilometrów.

> Ile kosztuje samolot elektryczny? Ten: 654 tysiące złotych; jedyny regularny koszt serwisowy = wymiana łożyska

To może Cię zainteresować
Ocena ogólna
Ocena Czytelników
[Suma: 2 głosów Średnia: 5]