Chińskie firmy nie mają jeszcze złącza ładowania, które wytrzymywałoby więcej niż 800 amperów w trybie ciągłym, ale mimo tego pędzą z prezentowaniem kolejnych ładowarek ładujących samochody z mocą wyższą niż 1 MW. Huawei wykorzystuje trzy wtyki, w tym jeden z wodą, żeby osiągnąć do 1,44 MW mocy i w ten sposób uzupełnić energię w ciężarówce w kilkanaście minut. To około 3 razy wolniej niż trwa proces wymiany baterii w transporcie ciężkim.
Różne sposoby na szybkie odzyskanie zasięgu w ciężarówce. Wymiana baterii i ładowanie
Do elektryfikacji transportu ciężkiego Chińczycy podeszli praktycznie: „Nie mamy wystarczająco mocnych ładowarek? Coś się wymyśli”. No i wymyślili. W dużych chińskich firmach z własnym taborem pojazdów ciężarowych pojawiają się stacje wymian baterii ze specjalnym dźwigiem, który podnosi akumulator z samochodu, odstawia go do ładowania, po czym dostarcza taki z energią uzupełnioną do 100 procent. Taka skrzynia waży około 3,2 tony, jej podmiana trwa w sumie około 5 minut:
Jak twierdzi prowadzący na powyższym filmie, wymiana baterii w każdej z betoniarek odbywa się dwa-trzy razy dziennie. Koszty energii to 30-40 juanów za 100 kilometrów, równowartość 16-21 złotych. Za tę kwotę dałoby się kupić w Chinach około 6 litrów oleju napędowego.
Huawei ma rozwiązanie konkurencyjne. Stworzyło system ładowania ciężarówek o megawatowej mocy, którego integralną częścią jest wąż doprowadzający wodę do chłodzenia układu (z niebieską dźwignią). Bateria rozładowana do 9 procent osiąga 20 procent stanu naładowania po zaledwie 1 minucie 16 sekundach (wideo poniżej), chociaż z małym haczykiem: nagrywający nie uwzględnili czasu na rozruch pompy cieczy i dogadanie się samochodu z ładowarką. W tym czasie urządzenie osiągnęło już 1,4 MW mocy przy około 1 914 amperach. Dodajmy, że daje to średnio 957 amperów na każdy wtyk, podczas gdy GB/T DC 20234.3 w trybie ciągłym wytrzymuje do 800 amperów.
Maksymalna moc na jedno stanowisko to 1,44 MW, przy czym z jednej szafy transformatorowej uzyskuje się do 720 kW. Maksymalne natężenie dla ładowarki to 2 000 amperów. Czas uzupełniania od 10 do 90 procent powinien wynosić około 15 minut, wyniósł 18 minut. Tuż obok stała jeszcze jedna ładowarka obsługująca maksymalnie do 1 MW przeznaczona dla dwóch samochodów osobowych (zaznaczona strzałką). Po drugiej stronie miejsca parkingowego – zajmowanego przez ciężarówkę z kontenerem – była druga taka końcówka, również z dwoma punktami ładowania.
Warto obejrzeć:
How powerful is Huawei’s megawatt ultra-fast charging? With a sustained output of 2400A, it can fully charge a heavy-duty truck in just 15 minutes?!#HuaweiMegawattCharging #UltraFastChargingAlliance #HualiCharging #alwaysbecharging pic.twitter.com/9obdHVQXXG
— DriveGreenLiveGreen (@DriveGreen80167) May 11, 2025