Podczas prezentacji nowego komputera FSD Elon Musk zaprezentował swoją wizję przyszłości transportu samochodowego. Tesla chce uruchomić w 2020 roku usługę Robotaxi, w ramach której Tesle 3 mogą wozić ludzi w godzinach, w których ich właściciel odpoczywa. Taka dodatkowa praca ma przynosić posiadaczowi auta do 30 tysięcy dolarów rocznie.

Autonomiczne taksówki Tesli – wygodne i dobrze zarabiające

Przygotowania do Robotaxi – bo taką roboczą nazwę nosi usługa korzystania z Tesli jako jeżdżących samodzielnie taksówek – rozpoczęły się w październiku 2016 roku. Auta wyprodukowane przed tą datą nie będą aktualizowane (upgrade’owane) do nowej wersji, ponieważ będzie to kosztować więcej niż kupno nowego samochodu.

Czym jest Tesla Robotaxi? To usługa, w ramach której samochód będzie przewoził ludzi i towary wtedy, gdy właściciel nie będzie go potrzebował. Musk wylicza, że średnio może być to około 55-60 godzin tygodniowo, ponieważ posiadacze samochodów korzystają z nich przez zaledwie 10-12 godzin tygodniowo:

Właściciel Tesli Model 3 sam zdecyduje, czy z samochodu będą mogli korzystać wyłącznie znajomi, czy może wszyscy zainteresowani. Auto będzie można udostępnić z poziomu aplikacji Tesli, producent ma zamiar pobierać 25-30 procent prowizji od opłaty za przejazd.

Elon Musk zdradził niedawno, że współczesne Tesle 3 budowane są jak auta ciężarowe: z myślą o długiej eksploatacji. Ujawnił, że zespół napędowy i nadwozie powinno wytrzymać do 1,6 miliona kilometrów, a baterie 0,5-0,8 miliona kilometrów:

> Elon Musk: Bateria Tesli 3 wytrzyma 0,5-0,8 miliona kilometrów. W Polsce byłoby to co najmniej 39 lat eksploatacji!

Nowa generacja samochodów ma być jeszcze lepsza, ich baterie powinny funkcjonować poprawnie podczas 1,6 miliona kilometrów przebiegu. To nie wszystko: dziś Tesla 3 zużywa 13,8 kWh/100 km, ale brak pedałów, kierownicy i ogólnie niższa masa samochodu połączona z wyższą sprawnością sprawi, że producent planuje zejść poniżej 12,4 kWh/100 km.

Jednak najbardziej zaskakujący jest koszt Robotaxi. Musk wylicza, że z wykorzystaniem Tesli Model 3 przejechanie jednego kilometra ma kosztować mniej niż 0,11 dolara (mniej niż 0,18 dolara/milę), czyli równowartość 43 groszy wliczając w to wszystkie niezbędne narzuty. Jeśli wziąć pod uwagę, że usługa transportowa w Stanach Zjednoczonych to wydatek rzędu 1,2-1,9 dolara za kilometr (równowartość 4,75-7,1 złotego za kilometr), samochód będzie zarabiał 1,09-1,79 dolara na każdym przejechanym kilometrze.

Patrząc na to z polskiej perspektywy: jeżeli klient gotów jest zapłacić 3 złote za każdy przejechany kilometr, to 2,57 złotego pozostaje do podziału między właściciela samochodu i Teslę. Gdy Tesla pobierze 30 procent prowizji, samochód będzie zarabiał 1,8 złotego na każdym przejechanym kilometrze. Jeśli w danym dniu wykorzysta go 15 osób, które przejadą 110 kilometrów, Tesla zarobi 198 złotych, czyli 60-70 złotych na godzinę. Na czysto. Bez jakiegokolwiek udziału z naszej strony.

Nawet jeśli obniżymy znacząco stawkę i doliczymy inne ewentualne koszty w rodzaju myjni, nie powinniśmy zjechać poniżej poziomu 20-30 złotych na godzinę. Czyli kilkaset złotych na dobę. Zarabiające się same, bez naszego udziału. Elon Musk twierdzi, że Tesla 3 w usłudze Robotaxi może zarobić dla swojego właściciela 30 tysięcy dolarów rocznie. To równowartość 115 tysięcy złotych w rok lub 9,6 tysiąca złotych miesięcznie.

Kiedy startuje Tesla Robotaxi?

Robotaxi ma zostać wzbudzone z wykorzystaniem aktualizacji online, prawdopodobnie w drugim lub trzecim kwartale 2020 roku. Musk spodziewa się, że po światowych drogach będzie wtedy jeździł 1 milion samochodów posiadających komputer FSD.

 

To może Cię zainteresować
Ocena ogólna
Ocena Czytelników
[Suma: 2 głosów Średnia: 5]