Tesla szuka nowych kanałów sprzedaży swoich samochodów. Oferowała już Teslę Model 3 Long Range z napędem na tylną oś, teraz we Francji pojawiła się Tesla Model Y Van [nazwa robocza], wersja z pierwszym rzędem siedzeń, bez tylnej kanapy. Auto ma być dostępne wyłącznie w placówkach producenta, może być zakupione na preferencyjnych warunkach, jakie we Francji przysługują samochodom dostawczym, w tym szczególnie elektrykom.
Dostawcza Tesla Model Y? Proszę bardzo
Z opisów w portalu Teslarati wynika, że mamy do czynienia z Teslą Model Y Long Range AWD z zasięgiem 565 jednostek WLTP. Jednak biorąc pod uwagę wyposażenie i przeznaczenie, crossover prawdopodobnie ma homologację ciężarową N1, nie osobową M1. Na zdjęciach widać płaską podłogę bagażnika, obudowane nadkola i drzwi oraz niewielką ściankę za plecami foteli w pierwszym rzędzie:
‼️ News: @Tesla has launched a two-seater Model Y for business owners in France, helping them qualify for a unique tax loophole.
The automaker launched a two-seater Model Y this morning with a storage capacity of 76 cubic feet, or 2,158 liters, and offers a range of 565km (351… pic.twitter.com/iZBCwGAdw4
— Brian Basson (@BassonBrain) March 6, 2024
Producent deklaruje, że przestrzeń bagażowa ma 2 158 litrów. Unijne przepisy zostały ujednolicone w tym wieku, dlatego możemy spokojnie założyć, że całkowita ładowność widocznego na zdjęciu Modelu Y wynosi więcej niż 500 kilogramów, co zostawia co najmniej 425 kilogramów do manewru po odliczeniu kierowcy. Pod podłogą raczej nie należy szukać złożonej tylnej kanapy, z przyczyn homologacyjnych musiałaby być ona rozłożona podczas pomiarów i wtedy długość bagażnika byłaby mniejsza niż wymagane prawnie 40 procent rozstawu osi (=115,6 cm) – w Modelu Y długość bagażnika to 110 cm.
Na legislację unijną (homologacja N1) Francja nakłada dodatkowe warunki: modele dostawcze, eksploatowane „w profesjonalnym kontekście”, nie mogą mieć więcej niż jednego rzędu siedzeń z dwoma lub trzema fotelami.
Bagażowa Tesla Model Y ma być prezentowana w salonach w Strasburgu, Lille, Paryżu, Renne, Bordeaux, Tuluzie, Aix en Provence i Lyonie do połowy czerwca 2024 roku (źródło). Nie da się wykluczyć, że pojawi się w innych krajach europejskich dokładnie tak samo, jak Tesla Model 3 LR RWD, od której zaczęliśmy ten materiał, a która początkowo była dostępna wyłącznie „na zamówienie” w Zjednoczonym Królestwie.