Site icon SAMOCHODY ELEKTRYCZNE – www.elektrowoz.pl

Scania zaprezentowała ciężarówki w wersji elektrycznej i hybrydowej plug-in: Scania BEV i Scania PHEV

Scania oficjalnie zaprezentowała dwie ciężarówki zaprojektowane z myślą o firmach, które dostarczają towary do stref o niskiej lub zerowej emisji: Scania PHEV i Scania BEV. Ceny pojazdów nie są jeszcze znane, wiemy natomiast, że nabywcy wersji elektrycznej będą mieli do wyboru baterie o pojemnościach 165 i 300 kWh. Ta ostatnia ma pozwalać na przejechanie do 250 kilometrów na jednym ładowaniu.

Scania też chce być zeroemisyjna

Zasięg podawany przy ciężarówkach elektrycznych zwykle oznacza dość realne wartości, łatwo więc obliczymy, że pojazdy potrzebują około 120 kWh energii na 100 km (1200 Wh/km).

Większa bateria składa się z dziewięciu modułów, z których tylko jeden zmieścił się w tunelu środkowym zamiast silnika spalinowego. Pozostałe osiem zamontowano w podwoziu. Pojazd umożliwia ładowanie przez gniazdo CCS z mocą do 130 kW. Czas uzupełniania energii do 80 procent w mniejszych akumulatorach wynosi 55 minut, w większych – 100 minut (źródło).

Silnik elektryczny ma moc 230 kW (313 KM), 2 200 Nm momentu obrotowego i „posiada dwa biegi”, choć nie jest jasne, czy są to przełożenia realizowane za pomocą przekładni, czy może z wykorzystaniem drugiego silnika. W takiej sytuacji należałoby pisać o nich w liczbie mnogiej.

Producent ma świadomość, że zasięg pojazdu może być niewystarczający w wielu zastosowaniach, dlatego zapowiada coroczne aktualizacje. Wersje długodystansowe powinny zostać wprowadzone „w ciągu kilku lat” – Scania zakłada, że w przyszłości kierowcy będą je ładować podczas obowiązkowych 45-minutowych przerw w trakcie jazdy.

Dla dostawców potrzebujących zerowej emisji i dużych zasięgów, firma ma inną propozycję: Scanię PHEV. Hybrydowy ciągnik z możliwością ładowania z gniazdka dysponuje baterią o pojemności 90 kWh i jest w stanie przejechać w trybie elektrycznym do 60 kilometrów. Przy ładowaniu z mocą 95 kW pojazd powinien uzupełnić 80 procent baterii w 35 minut (źródło).

Silnik elektryczny Scanii PHEV oferuje 115 kW (156 KM) mocy, silniki spalinowe natomiast mogą dostarczyć 205 lub 265 kW mocy (279 KM lub 360 KM). Dzięki aplikacji Scania Zone, hybryda może automatycznie przełączać się w tryb elektryczny, gdy znajdzie się w strefie o niskiej lub zerowej emisji.

Ceny pojazdów mają zostać podane „wkrótce”.

Ocena artykułu
Ocena Czytelników
[Suma: 2 głosów Średnia: 5]
Nie przegap nowych treści, KLIKNIJ i OBSERWUJ Elektrowoz.pl w Google News. Mogą Cię też zainteresować poniższe reklamy:
Exit mobile version