Według nieoficjalnych informacji Scania podpisała z Northvoltem umowę na dostawę ogniw litowo-jonowych. Obie firmy chcą współpracować nad bateriami, które mają wytrzymać nieustanną pracę – co przyda się w przyszłości w elektrycznych, autonomicznych samochodach ciężarowych.
Scania i Northvolt pod rękę
Zgodnie z informacjami podanymi przez Reutersa, Scania będzie pozyskiwać baterie od Northvolta. Nie jest to informacja zaskakująca, jeśli wziąć pod uwagę, że szwedzka marka należy do Grupy Volkswagena, który z Northvoltem zarządza pracami Europejskiej Unii ds. Baterii.
> Volkswagen wybuduje w Niemczech fabrykę baterii za 1 miliard euro
Prezes Scanii, Henrik Henriksson, wyznał Reutersowi, że spodziewa się globalnych niedoborów ogniw elektrycznych przez następne pięć do sześciu lat, ponieważ na świecie nie ma wystarczającej liczby fabryk baterii. Dlatego firma zadecydowała o zawiązaniu strategicznej współpracy właśnie z Northvoltem. O wyborze zdecydowało również to, że podczas gdy reszta świata skupia się na segmencie samochodów osobowych, Northvolt rozwija swe ogniwa z partnerami. A auta ciężarowe jeżdżą w trybie 24/7 – niewykluczone zatem, że baterie takich pojazdów powinny być inne niż baterie samochodów osobowych, które używane są przez kilka godzin dziennie.
Northvolt buduje dziś w Szwecji fabrykę ogniw Li-ion. Do 2023 roku ma ona osiągnąć wydajność 32 GWh i już dziś sprzedano około połowę tej [planowanej] produkcji (źródło). Firma została założona przez dawnego menedżera z Tesli, Petera Carlssona, ale szacuje się, że technologicznie nie dogoniła jeszcze koreańskich konkurentów, SK Innovation czy LG Chem.