Z dokumentów, które trafiły do amerykańskiej Agencji Ochrony Środowiska (EPA) wynika, że Rivian R1T i R1S, pierwszy na świecie elektryczny pickup plus bazujący na nim elektryczny SUV, będą ładować się z mocami dochodzącymi do 210 kW. Co sugeruje instalację pod napięciem między 400 a 500 V.

Riviany R1T/R1S z rocznika modelowego (2022) – garść ciekawostek

210 kW widoczne w odpowiednim wniosku jest o tyle interesujące, że to minimalnie więcej niż wynika z klasycznych wartości w instalacjach 400 V (=200 kW), ale bez zahaczania o wartości dostępne dla aut z instalacją 800 V. Jako że złącze CCS2 jest ograniczone do 500 amperów możemy wnioskować, że instalacja Rivianów pracuje z napięciem około 420-450 woltów. Co pasuje do trendu widocznego w branży.

Napięcia (oś pionowa), natężenia (oś pozioma) i moce ładowania (zakropkowane na niebiesko pole) przy złączu CCS (c) Wilmar H Martinez / Fast and Ultra-Fast Charging for Battery Electric Vehicles, źródło

Ładowarka pokładowa samochodu ma 11 kW, ale jest to wariant amerykański, pracujący pod napięciem 240 V i z natężeniem 48 A. SUV, który trafi do Europy, zapewne będzie miał ładowarkę 11 kW 3-fazową, ewentualnie 22 kW 3-fazową, bo przy baterii o pojemności 135 kWh inna trochę nie miałaby sensu.

Wiadomo również, że Riviany nie zostały wyposażone w pompę ciepła. Teoretycznie w chłodniejszych klimatach jest ona przydatna – a przecież do pracy jeździmy głównie rano – jednak im większą dysponujemy baterią, tym dodatkowy wydatek związany z pompą ciepła staje się mniej istotny. Dotyczy to szczególnie samochodów tak dużych, jak Rivian R1T i R1S, w którym istotniejsze są opory generowane przez powietrze i koła:

Pierwsze egzemplarze pickupa R1T trafiły już do odbiorców. Dostawy Riviana R1S mają ruszyć w 2022 roku, wtedy też auto powinno zadebiutować w Europie.

Nota od redakcji www.elektrowoz.pl: warto pamiętać, że określanie instalacji mianem „400 V” czy „800 V” to tylko pewne przybliżenie, szybka kategoryzacja. Samochody pasujące do grupy „około 400 V” zwykle mają instalację pod napięciem od około 320 do 450 V, z kolei „około 800 V” może oznaczać wartości od ponad 700 do ponad 920 V.

Ocena artykułu
Ocena Czytelników
[Suma: 1 głosów Średnia: 5]
Nie przegap nowych treści, KLIKNIJ i OBSERWUJ Elektrowoz.pl w Google News. Mogą Cię też zainteresować poniższe reklamy: