Site icon SAMOCHODY ELEKTRYCZNE – www.elektrowoz.pl

Rimac pokazał swoje robotaxi, Verne. Usługa już za dwa lata, oprogramowanie Mobileye Drive

Dziwaczna prezentacja, jakby firma petrochemiczna nagle kupiła wydawnictwo, żeby „drukować faktury”. Chorwacki producent samochodów małoseryjnych, Rimac, zaprezentował pojazd o nazwie Verne, który ma funkcjonować w roli robotaxi, autonomicznej taksówki. Rimac nigdy wcześniej nie chwalił się, że dysponuje jakąkolwiek technologią jazdy autonomicznej – całość wygląda jak próba uzasadnienia otrzymanego dofinansowania z Unii Europejskiej.

Rimac niczym General Motors w Cruise, tylko gorzej

Po wypadku, w trakcie którego autonomiczny samochód Cruise dosłownie zaparkował na kobiecie, wyszło na jaw, że taksówki firmy potrzebowały średnio 1,5 człowieka na pojazd. Interwencje ze strony zdalnych operatorów-kierowców zdarzały się co 4-8 kilometrów. Ale General Motors przynajmniej coś testowało: miało samochody oparte na Chevroletach Boltach, lidary, oprogramowanie, które potrafiło przejechać samodzielnie te kilka kilometrów.

Rimac właśnie zaprezentował samochód Verne mający w przyszłości pełnić funkcję autonomicznej taksówki 4. poziomu (SAE Level 4). To dwuosobowy pojazd z gigantyczną przednią szybą, przesuwnymi drzwiami, kilkoma lidarami i kamerami rozsianymi w różnych częściach karoserii. Ogólnie: projekt o długości wyglądającej na pogranicze segmentów B i C, w którym dwa różne nadwozia zlepiono tak umiejętnie, żeby tylko zmarnować połowę przestrzeni w środku i uniemożliwić skorzystanie z usługi rodzinie z dzieckiem albo więcej niż dwójce znajomych. Oczywiście to żaden problem, główny projektant Nevery i Verne podkreśla, że „i tak 9 na 10 przejazdów to 1 lub 2 osoby” (źródło):

Zadbano o to, żeby pasażerowie wzmacniali mięśnie brzucha i ramion: fotele pochylono a uchwyty przydatne podczas wysiadania zamontowano poza zasięgiem dłoni. Również ekran umieszczono na kokpicie w taki sposób, żeby człowiek musiał co najmniej podnosić głowę, by cokolwiek na nim zobaczyć. Mają być na nim wszystkie niezbędne kontrolki, bo ekran centralny będzie prezentował trasę. W trosce o ludzi, którzy zabierają w podróż nadmiar zbędnych rzeczy (np. bieliznę na zmianę), bagażnik upchnięto między wnękami na oparcia foteli, nadkolami i baterią – niech się nauczą lepiej planować wyjazdy.

Usługa robotaxi ma wystartować w 2026 roku w Zagrzebiu (Chorwacja). Rimac otrzymał na prace nad nią 200 milionów euro (równowartość 860 milionów złotych) dofinansowania z Unii Europejskiej, 3,2 procent całego budżetu na odbudowę gospodarki po epidemii Covid19. Pomysł na technologię jazdy autonomicznej narodził się w 2017 roku, dofinansowanie przyszło w roku 2021, pojazdy, które wyjadą na drogi za dwa lata, będą wykorzystywać system Mobileye Drive, mechanizm budowania map i informacji drogowych na podstawie wszystkich pojazdów z technologią Mobileye.

Ocena artykułu
Ocena Czytelników
[Suma: 2 głosów Średnia: 5]
Nie przegap nowych treści, KLIKNIJ i OBSERWUJ Elektrowoz.pl w Google News. Mogą Cię też zainteresować poniższe reklamy:
Exit mobile version