Renault Kangoo ZE i Master ZE to samochody elektryczne francuskiego producenta, które powoli torują sobie drogę na rynek. Ich największą wadą – jak wszystkich współczesnych elektrycznych aut dostawczych – jest stosunkowo niewielka bateria i mikre zasięgi. Dlatego Renault proponuje rozwiązanie problemu:

Dodatkowy wodorowy generator energii

Obydwa wspomniane modele elektryków dysponują bateriami o pojemności około 33 kWh. W samochodzie dostawczym wystarczą one do przejechania 100-180 kilometrów, w zależności od stopnia załadowania i trasy. Nie są to oszałamiające wartości, choć „Fabryka Samochodów Elektrycznych” uważa, że idealnie odpowiadają one zapotrzebowaniu firm i osób przewożących towary:

> FSE M – polski elektryczny samochód dostawczy jako konwersja Fiata Doblo. Firma chce zebrać 1 mln zł w crowdfundingu

Wygląda jednak na to, że Renault ma nieco odmienne zdanie. Postanowił wprowadzić na rynek modele elektryczne wyposażone dodatkowo w ogniwa paliwowe (wodorowe) o mocy 10 kW. To zbyt mała moc do rozpędzenia dużego dostawczaka, ale wystarczająca, żeby stopniowo uzupełniać energię w baterii – albo spowolnić jej zużycie podczas jazdy.

Renault Kangoo ZE Hydrogen, Renault Master ZE Hydrogen

Policzmy: jeśli realne zużycie energii podczas jazdy kuriera wynosi 18,5 kWh/100 km (źródło), takie ogniwo paliwowe jest w stanie zwiększyć zasięg samochodu z wcześniejszych 100-180 do około 200-360 kilometrów. Renault podaje zresztą liczby:

  • z 230 na 370 km WLTP dla Kangoo ZE Hydrogen w porównaniu do wersji elektrycznej,
  • ze 120 na 350 km WLTP dla Master ZE Hydrogen w porównaniu do wersji elektrycznej.

Takie wartości pozwalają na obsłużenie praktycznie całego województwa. Niestety, nie ma nic za darmo: ogniwa paliwowe i zbiorniki na wodór powodują, że samochody są droższe, cięższe (dodatkowe 110 kg w Kangoo ZE, dodatkowe 200 kg w Master ZE) i mają mniejszą przestrzeń ładunkową – chyba że zbiorniki na wodór zostaną umieszczone całkowicie pod podwoziem, co nie jest obowiązkiem:

Renault Kangoo ZE Hydrogen (właściwie: Z.E. Hydrogen) ma trafić do oferty już pod koniec 2019 roku, z kolei Master ZE Hydrogen dostępny będzie w pierwszej połowie 2020 roku. Cena mniejszego Kangoo ZE z wodorowym ogniwem paliwowym startuje od 48 300 euro netto, czyli równowartości 206,4 tysiąca złotych netto.

To może Cię zainteresować
Ocena ogólna
Ocena Czytelników
[Suma: 2 głosów Średnia: 5]