GRVA to Grupa Robocza ds. Pojazdów Zautomatyzowanych/Autonomicznych i Połączonych z Siecią działająca pod auspicjami Europejskiej Komisji Gospodarczej ONZ (UNECE; źródło). Przedstawiciele GRVA decydują o przepisach dotyczących systemów jazdy (pół)autonomicznej, to oni ograniczyli możliwości Autopilota Tesli w Europie i to ich decyzje powodują, że na Starym Kontynencie nie jest dostępne (Nadzorowane) FSD Tesli. A teraz mają się zapoznać z szeregiem systemów wspomagania jazdy, w tym właśnie z (Nadzorowanym) FSD.

Przedstawiciele UNECE zobaczą FSD. Nie oczekujmy cudów, ale…

W trakcie warsztatów, które odbywają się w tym tygodniu, członkowie GRVA będą mogli zobaczyć w akcji (Nadzorowane) FSD Tesli, system jazdy półautonomicznej L2+ Active Driving Assist firmy Aptiv działający w Jeepie Grand Cherokee L, system Highway Assistant w BMW, system BlueCruise Forda, system Mobileye SuperVision, system Super Cruise General Motors (oraz, w trybie statycznym, autonomiczne taksówki Cruise) i funkcję Automatycznej Zmiany Pasa Ruchu Mercedesa.

(Nadzorowane) FSD / FSD (Supervised) w wersji 12.3 wyjeżdża samodzielnie z parkingu przy centrum handlowym (c) AI Drivr / YouTube

Prezentacje odbywają się na terenie Stanów Zjednoczonych, arkusz godzinową rozpiską przedstawicieli UNECE jest dostępny publicznie, więc każdy może sprawdzić nazwiska urzędników (Polaków brak…) oraz ich zainteresowanie poszczególnymi firmami. Co interesujące, BMW wspomina o uruchomieniu funkcji przez zdjęcie rąk z kierownicy – gest rewelacyjnie intuicyjny, ale niedozwolony w Europie. Mobileye chwali się tworzonymi automatycznie mapami utrudnień drogowych, nie wymienia wśród pakietu czujników lidaru. Mercedes nie ma możliwości zaprezentowania swego „pierwszego na świecie systemu jazdy autonomicznej 3. poziomu”, bo warsztaty mają miejsce w Michigan, a system Mercedesa został dopuszczony tylko w Kalifornii i Nevadzie.

Pokazy uświadomią urzędnikom, ile potrafią współczesne systemy jazdy autonomicznej 2. poziomu („autopiloty”), nie należy się jednak spodziewać, że zapoznanie się z nimi przełoży się na szybsze wpuszczenie (Nadzorowanego) FSD na europejskie drogi – a takie komentarze pojawiają się w proteslowych mediach. Szkice regulacji, która rodzi się podczas prac GRVA, nie dopuszczają, by samochód inicjował pewne manewry, tymczasem jest to podstawa funkcjonowania FSD. Na szczęście jest nadzieja, że urzędnicy zmienią zdanie pod wpływem prezentacji lub nacisków ze strony Komisji Europejskiej, która nie może doczekać się odpowiednich wytycznych.

Nie przegap nowych treści, KLIKNIJ i OBSERWUJ Elektrowoz.pl w Google News. Mogą Cię też zainteresować poniższe reklamy:
Ocena artykułu
Ocena Czytelników
[Suma: 2 głosów Średnia: 5]