Firma Autobox Innovations należąca do Grupy Zasada zaprezentowała elektryczny samochód dostawczy e-Van, prace nad którym zostały częściowo sfinansowane przez Narodowe Centrum Badań i Rozwoju. Autobox deklaruje, że pojazd jest w stanie pokonać ponad 350 kilometrów na jednym ładowaniu z pełnym ładunkiem. Aktualnie e-Van jest na etapie prototypu gotowego do produkcji, kompletną homologację ma uzyskać w 2024 roku, montaż mógłby wystartować na początku 2025 roku.
Elektryczny van Autobox
Projekt stworzenia elektrycznego vana kosztował w sumie 19 milionów złotych. Jego efektem jest samochód dostawczy kategorii N1 o dopuszczalnej masie całkowitej wynoszącej 3,5 tony. Mirosław Kalinowski, prezes Autobox Innovations, chwali się, że aż 70 procent pojazdu stanowią polskie podzespoły. Bateria e-Vana jest o 1/3 większa niż u konkurencji, mieści aż 120 kWh energii, czyli niemal dokładnie tyle samo, ile bateria Cybertrucka (źródło).
Dzięki obniżeniu masy pojazdu ładowność e-Vana wynosi 1 000 kilogramów. Brzmi niezbyt imponująco aż do chwili, gdy przypomnimy sobie pojemność akumulatora oraz wysłuchamy deklaracji dotyczącej zasięgu: elektryczny samochód dostawczy pokonał 355,6 kilometra „w warunkach zimowych (poniżej 0 stopni Celsjusza) przy pełnym obciążeniu”. Nawet oszczędne auto osobowe potrzebowałoby przy takiej pogodzie około 70 kWh baterii (zakładamy przejazd w trybie mieszanym).
Ładowanie prądem stałym (DC) od 0 do 80 procent trwa godzinę, łatwo zatem policzymy, że średnia wartość krzywej ładowania to 96 kW. Ładowarka pokładowa AC-DC ma mieć moc 22 kW.
Zespół napędowy powstał w należącej do Grupy Zasada firmie Ennovation Technology, silnik ma 70 kW/95 KM mocy ciągłej i 150 kW/204 KM mocy maksymalnej [w specyfikacjach najczęściej podawana jest ta druga wartość – przyp. red. Elektrowozu]. Standardowo napędzane są przednie koła, opcjonalnie można zamówić drugi silnik przy tylnej osi. Niezależne zawieszenie może zostać zamienione na pneumatykę. Szybkość maksymalną ograniczono do 90 km/h.
E-Van znajduje się obecnie na etapie prototypu, wykonano go w sumie w trzech egzemplarzach. Homologacja ma zostać zakończona do połowy 2024 roku, seryjna produkcja w zakładzie w Makowie Mazowieckim może być możliwa na początku 2025 roku. Firma deklaruje, że będzie w stanie wytwarzać pojazd w liczbie 1 500 egzemplarzy rocznie, e-Van ma być oferowany z czterema rodzajami zabudów: kontenerową, plandekową, skrzyniową oraz specjalistyczną. W kabinie dostępne będą trzy miejsca.
Nota od redakcji Elektrowozu: nie należy mylić e-Vana i eVana, to dwa zupełnie różne pojazdy. Ten drugi powstaje w Zgorzelcu.