Busnex, oficjalny przedstawiciel chińskiej firmy Yutong Bus, pochwalił się dostarczeniem do Polkowic (dolnośląskie) dziewięciu autobusów elektrycznych Yutong E10. Autobusy mają baterie o pojemności 422 kWh i mieszczą w sumie do 81 pasażerów. Gminne linie obsługują od końca kwietnia.
Yutongi E10 w gminie Polkowice
Niskopodłogowe autobusy mają 10 metrów długości (stąd nazwa) i mogą pokonać ponad 300 kilometrów na jednym ładowaniu. Oznacza to, że powinny poradzić sobie z całodzienną służbą bez konieczności urządzania postojów przy ładowarce. Autobusy kupiono za 18,8 miliona złotych (2,09 miliona/sztuka), z czego gmina wyłożyła 4,5 miliona złotych. W przetargu oprócz Busnexu i Yutonga startował też czeski SOR Libchavy oraz Solaris.
Dotychczas w Polkowicach jeździł przede wszystkim czeskie SOR-y, ale wśród 12 sztuk pojazdów zaledwie 2 były czysto elektryczne. Zakup 9 Yutongów E10 oznacza zatem znaczącą rozbudowę taboru ZKM w Polkowicach o autobusy zeroemisyjne. Jako ciekawostkę warto dodać, że większy wariant autobusu chińskiego producenta, Yutong E12, przez dwa tygodnie na przełomie kwietnia i maja testowany był przez Gdańsk. Z kolei przed Polkowicami na Yutonga zdecydowała się gmina Bobowa (małopolskie).
Chiński Yutong, choć w Polsce nie jest szczególnie znany, w rzeczywistości jest największym producentem autobusów na świecie, z udziałem wynoszącym ponad 35 procent w Chinach i 15 procent globalnie. Tylko w 2020 roku wyprodukował i dostarczył 41 tysięcy pojazdów z różnymi wariantami napędów. Busnex, polski przedstawiciel producenta, chwali się, że firma jest w stanie wytwarzać dziennie 445 autobusów, w tym 400 zasilanych alternatywnymi źródłami energii.
Zdjęcia: Yutongi E10, które trafiły do Polkowic (c) Busnex