Ekscytujemy się, gdy Elon Musk uczy samochodów autonomicznej jazdy, a elektryczne wózki w tunelach Hyperloop rozpędzają się do kilkuset kilometrów na godzinę… Kiedy jednak polscy naukowcy zaczynają się przyglądać nowoczesnym technologiom transportu, gdy pojawiają się plany budowy Hyperloop w Polsce – niektóre media zaczynają z nich drwić. Dlaczego?
Hyperloop w Polsce
Spis treści
Czym jest Hyperloop? To kapsuła z pasażerami lub towarem, która porusza się w szczelnej rurze. Z rury odessano większość powietrza, dlatego takie kapsuły mogą podróżować z szybkościami kilkuset, a nawet ponad tysiąca kilometrów na godzinę! Już teraz prototypowe wózki rozpędzające kapsuły bez problemu osiągają ponad 300 kilometrów na godzinę:
Nagranie wideo z prototypowego wózka, który ma służyć do rozpędzania kapsuł w rurach Hyperloop.
|REKLAMA|
|/REKLAMA|
Zanosi się na to, że Hyperloop – który jest tańszy w budowie niż linie kolejowe – może być równie rewolucyjny, jak autonomiczne samochody. Dlatego powinniśmy się cieszyć, że w Polsce już dziś powstają plany dotyczące rozwoju kolei próżniowej, które obejmują Warszawę, Łódź, Poznań, Wrocław, Kraków i Katowice:
Skan planów dotyczący budowy Hyperloop w Polsce. WAW, CPK, LDZ i inne to kody lotnisk, pierwsza linia miałaby powstać na trasie Warszawa – CPK – Łódź (czerwona), do 2030 roku Warszawa zostałaby połączona z Wrocławiem i Poznaniem, a po 2030 roku z Krakowem i Katowicami
Mimo to informacja o planach dotyczących kolei Hyperloop łączącej Warszawę z Centralnym Portem Komunikacyjnym i Łodzią, wywołała w polskich mediach falę rozbawienia. Czy strategiczne planowanie z wyprzedzeniem jest uważane przez dziennikarzy za głupotę?
> WARSZAWA – GDAŃSK. Lotos postawi 12 ładowarek, w tym 6 na A1 i A2
Przewaga Hyperloop nad Koleją Dużych Prędkości
Według opracowania przygotowanego przez zespół profesora Janusza Piechny, Hyperloop jest tańszy o około 20-40 procent w budowie niż Kolej Dużych Prędkości (KDP). Koszt budowy jednego kilometra linii KDP to około 12-30 milionów euro.
Tańsze są również pojazdy. Dla kolei pasażerskich jest to około 240-300 tysięcy złotych na jednego pasażera, dla Hyperloop – od 40 do 70 procent mniej. Podobnie jest z kosztami utrzymania infrastruktury i eksploatacji pojazdów.
Jedyny porównywalny koszt to infrastruktura dworcowa.
Najważniejszy problem? Hyperloop ciągle znajduje się na etapie prototypu, a prace badawcze nad technologią jeszcze trwają.
Oto przyszłość samochodów według BMW – zalajkuj i SPRAWDŹ:
|REKLAMA|
|/REKLAMA|