Pipistrel Velis Electro jest pierwszym samolotem elektrycznym, który uzyskał certyfikację Agencji Unii Europejskiej ds. Bezpieczeństwa Lotniczego (EASA), może być więc normalnie i legalnie eksploatowany na terenie Europy. E-samolot bazuje na modelu Virus SW 121, z którego wywodził się też starszy Pipistrel Alpha Electro.

Pipistrel Velis Electro – dane techniczne i wszystko, co wiemy

Velis Electro wykorzystuje silnik o mocy maksymalnej 57,6 kW / 78 KM i ciągłej 49,2 kW / 67 KM. Zamontowano w nim dwie połączone równolegle, chłodzone cieczą baterie o pojemności 11 kWh każda – jedna znajduje się na przedzie, druga przed ogonem samolotu. Pozwalają one na utrzymanie się w powietrzu przez 50 minut, oczywiście dysponują też zapasem energii na sytuacje awaryjne.

W Alpha Electro było to około 20-30 minut (prezentacja tego modelu na wideo poniżej; nagranie 360 stopni):

Elektryczny Pipistrel Velis mieści pilota i jednego pasażera, całkowita ładowność to 172 kilogramy, maksymalny pułap lotu to 3,66 kilometra / 12 000 stóp, szybkość przelotowa to około 170 km/h. Ma być wykorzystywany do celów treningowych, zgodnie z deklaracją producenta generowany przez niego hałas to 60 dBa. Pierwsze loty testowe odbyły się w 2018 roku w Australii (zima) oraz Norwegii i Finlandii (lato). Certyfikację przeszedł w mniej niż trzy lata (źródło).

> Największy samolot elektryczny mieści do 14 osób, utrzymał się w powietrzu przez 28 minut

Warto dodać, że osobną homologację otrzymał też zespół napędowy samolotu oznaczony symbolem E-811-268MVLC. Producent jest otwarty na udostępnianie go innym firmom, więc zbudowane dzięki niemu maszyny będą przechodziły szybszą ścieżką certyfikacji.

Słoweńskie przedsiębiorstwo zdradziło, że do końca roku zostanie dostarczonych 31 egzemplarzy Velisa Electro do klientów w 7 krajach. Dwanaście egzemplarzy zamówiła szwajcarska firma AlpinAirPlanes.

To może Cię zainteresować:
Ocena ogólna
Ocena Czytelników
[Suma: 1 głosów Średnia: 5]