Eviation przeprowadziło pierwszy eksperymentalny lot samolotu elektrycznego Alice. Maszyna mieszcząca 9 pasażerów i 2 pilotów wzniosła się na wysokość około 3 500 stóp (1,07 km), zakreśliła dwa okręgi i wylądowała po ośmiu minutach. Docelowo Alice ma mieć 320 kilometrów użytecznego zasięgu na pełnym ładowaniu (plus 30 minut zapasu), ale producent czeka na lepsze baterie.
Samolot jest, przydałyby się ogniwa o wyższej gęstości energii
Na pokładzie Alice znajdował się tylko oblatywacz, który stwierdził po wylądowaniu, że to elegancki i szybki samolot. Jednak prezes Eviation, Gregory Davis, zasygnalizował, że jego dostawy mogą nie ruszyć przed 2027 rokiem, ponieważ firma czeka na postępy w technologii produkcji baterii. Długotrwały może być też proces jego certyfikacji przez Federalną Administrację Lotnictwa (FAA), bo pasażerskie samoloty elektryczne to kompletnie nowa dziedzina transportu.
Firma chciałaby mieć 320 kilometrów zasięgu na pełnej baterii, szybkość maksymalna prototypu to 260 węzłów (482 km/h). Bateria Alice składa się z 21 500 „małych” ogniw podobnych do tych, które stosuje Tesla – zapewne chodzi tu o typ 18650 (18 mm średnicy, 65 mm wysokości). Jeśli przypomnimy sobie, że w skład pakietu Modelu S Plaid wchodzi 7 920 ogniw zdolnych do przechowania 95 kWh energii, łatwo przeliczymy, że akumulator Alice ma około 260 kWh pojemności. To dużo, lecz sporo mniej niż zapowiadane w 2021 roku 820 kWh (jeszcze wcześniej: 920 kWh o wadze 3,6 tony).
Choć samolot Eviation znajduje się obecnie na etapie prototypu, startup zebrał nań już trzy zamówienia obejmujące w sumie 137 egzemplarzy, w tym 12 sztuk wariantu towarowego dla DHL Express. Firma nie planuje na razie stosowania dodatkowych generatorów prądu, jak to zrobiło Heart Aerospace (silniki Diesla) czy ZeroAvia (ogniwa paliwowe zasilane wodorem). Świadkowie pierwszego lotu Alice twierdzą, że rozkręcające się silniki brzmią podobnie do elektrycznej kosiarki, a hałas emitowany w trakcie lotu kojarzy się raczej z szumem niż rykiem charakterystycznym dla spalinowych turbośmigłowców.