Singapurska firma Yachts de Luxe podpisała 10-letni kontrakt z firmą Oxis Energy. Oxis Energy jest startupem działającym w branży ogniw litowych i jedną z firm chwalącą się, że posiada gotowe do zastosowań komercyjnych ogniwa litowo-siarkowe (Li-S). To może być przełom na rynku.

Ogniwa Li-S najpierw w łodzi, później w jachtach, samolotach, kiedyś może też w samochodach?

Zaletą ogniw Li-S jest wysoka gęstość energii na jednostkę masy. To zasługa zastosowanych pierwiastków, litu i siarki właśnie. Wadą ogniw jest stopniowe rozpuszczanie się siarki w elektrolicie, które powoduje degradację ogniwa i może prowadzić do zapłonu. Aby zapobiec temu procesowi, stosuje się rozmaite sztuczki stabilizujące katodę, na przykład mieszanie siarki z polimerami.

Wygląda na to, że niewielka firma Yachts de Luxe dała się przekonać innowacjom Oxis Energy. Podpisana na 10 lat umowa o wartości 5 milionów dolarów singapurskich (równowartość 14 milionów złotych) zakłada, że obie firmy skonstruują pierwszą na świecie „luksusową łódź” o długości 12,2 metra z akumulatorami Li-S, która będzie w stanie przepłynąć z normalną szybkością 130-185 kilometrów (70-100 mil morskich) na jednym ładowaniu.

Zastosowana w łodzi bateria będzie miała 400 kWh pojemności. Ogniwa do niej i BMS mają zostać wyprodukowane przez Williams Advanced Enginnering pod nadzorem Oxis Energy oraz YdL.

> LG Chem testuje ogniwa litowo-siarkowe (Li-S). „Masowa produkcja po roku 2025”

Dotychczasowe specyfikacje ogniw Li-S ujawniane przez Oxis Energy nie są szczególnie zachęcające (tabelka poniżej). Startup zapowiadał co prawda gęstości energii wyższe niż w ogniwach Li-ion, ale obiecywał zaledwie 60-100 cykli pracy. Jeśli jednak producent jachtów zdecydował się zainwestować w nową technologię, spodziewajmy się, że wytrzymałość ogniw została poprawiona co najmniej 3-5-krotnie.

Zdjęcie otwierające: przykładowa 12-metrowa łódź (c) Tom George Yacht Group. Przyjęło się, że „jachtami” nazywa się łodzie o długości powyżej 40 stóp (12,2 metra), natomiast do 40 stóp mamy do czynienia po prostu z „łodziami”, nawet jeśli są luksusowo wyposażone:

Ocena artykułu
Ocena Czytelników
[Suma: 0 głosów Średnia: 0]
Nie przegap nowych treści, KLIKNIJ i OBSERWUJ Elektrowoz.pl w Google News. Mogą Cię też zainteresować poniższe reklamy: