Na początku lutego 2021 Mercedes dostarczył 21 egzemplarzy eCitaro do Wiesbaden (Niemcy). To pierwsze pojazdy na świecie w regularnym ruchu, które wykorzystują ogniwa ze stałym elektrolitem. Po paru tygodniach autobusy wypadły z użytku, a teraz muszą wrócić do producenta.

Problem z izolacją w baterii

Mercedesy eCitaro z akumulatorami solid-state są i nie są przełomowe. „Są”, ponieważ mamy do czynienia z pierwszymi na świecie regularnie jeżdżącymi pojazdami, które zasilane są bateriami ze stałym elektrolitem. „Nie są”, ponieważ znajdujące się w baterii ogniwa wymagają podgrzania do 60-80 stopni Celsjusza, żeby w ogóle działały. Tę energię trzeba skądś wziąć, co może być problematyczne w momencie rozruchu pojazdu wyziębionego dłuższym postojem – ale może być zaletą podczas, dajmy na to, budowania magazynów energii w gorącym klimacie (brak konieczności chłodzenia).

W każdym razie: to nie jest ten przełom, na który czekamy.

Teraz portal Electrive dowiedział się, że 21 autobusów musiało pozostać na parkingach ze względu na akcję przywoławczą EvoBusa / Mercedesa. Producent twierdzi, że z powodu problemów z izolacją istnieje ryzyko wystąpienia zwarcia, co mogłoby doprowadzić do pożaru baterii. Awaria może wystąpić w sumie w 30 autobusach, w tym w około 20 zakupionych do Wiesbaden.

Pierwsze pojazdy wracają już do nabywców, ale lokalny operator, ESWE Verkehr, podkreślił, że tak poważna awaria po zaledwie trzech tygodniach od startu służby jest dla nich „nieakceptowalna”. Dostawcą ogniw solid-state do autobusów Mercedesa jest firma BlueSolutions należąca do grupy Bollore.

Nota od redakcji www.elektrowoz.pl: „baterie ze stałym elektrolitem” to skrót myślowy, na który czasem będziemy sobie pozwalać. Chodzi oczywiście o baterie zbudowane w oparciu o ogniwa ze stałym elektrolitem.

Zdjęcie otwierające: Mercedesy eCitaro z bateriami ze stałym elektrolitem

To może Cię zainteresować:
Ocena ogólna
Ocena Czytelników
[Suma: 0 głosów Średnia: 0]