Site icon SAMOCHODY ELEKTRYCZNE – www.elektrowoz.pl

Parlament Europejski przegłosował zakaz aut spalinowych, ministrowie chcą luźniejszych restrykcji

Na początku czerwca 2022 roku Parlament Europejski przegłosował, że rekomenduje całkowity zakaz sprzedaży nowych samochodów spalinowych od 2035 roku. To wszak nie oznaczało końca prac nad tą legislacją. Jak wspominaliśmy: nic nie zostało wtedy przesądzone, ponieważ jest to element większego pakietu Fit for 55/Gotowi na 55, nad którym prace jeszcze trwają.  Udowodnili to ministrowie krajów związkowych.

Niektórzy ministrowie przeciwko kategorycznemu zakazowi, domagają się luźniejszych regulacji

Gdy Europarlament głosował nad kierunkiem, w którym powinna podążać Unia Europejska (Fit for 55), przez Polskę przetoczyła się wielka dyskusja o tym, że „Unia zakazała samochodów spalinowych”. Ludzie się irytowali a dziennikarze podsycali te nastroje, jak gdyby nie mieli pojęcia, że to wcale nie koniec. Głosowanie bowiem dotyczyło pewnej rekomendacji, celu, nad którym w następnym kroku mieli debatować ministrowie (między innymi ds. środowiska) krajów unijnych. Kolejny krok to negocjacje z Parlamentem Europejskim, by w drugiej połowie 2022 roku doprowadzić do ostatecznego głosowania nad finalnym kształtem ustawy/ustaw.

Jesteśmy po wstępnym głosowaniu ministrów. Z góry wiadomo było, że rozmowy nie będą łatwe, ponieważ m.in. Niemcy sprzeciwiały się twardemu zakazowi sprzedaży nowych samochodów spalinowych od 2035 roku. Ministrowie w zasadzie przychylają się do propozycji Parlamentu Europejskiego, ale to „w zasadzie” jest tutaj ważne. Otóż w rekomendacjach przywrócono lukę dla silników spalinowych, które byłyby zasilane z użyciem e-paliw, paliw syntetycznych uzyskiwanych przez wychwycenie dwutlenku węgla z powietrza. Ministrowie domagają się, żeby takie samochody mogły być sprzedawane po roku 2035.

Wśród krajów, które chciałyby ograniczenia emisji o 90 zamiast 100 procent (100 procent = zakaz sprzedaży) znalazły się Włochy popierane przez Słowację, Rumunię, Bułgarię i Portugalię. Ich przedstawiciele rekomendują, żeby całkowity zakaz sprzedaży samochodów spalinowych odsunąć do roku 2040. Do tej grupy można by też zaliczyć Niemcy, choć stanowisko tego państwa jest niejednoznaczne.

Z wstępnej deklaracji Komisji Europejskiej – to w jej ramach toczą się obecne rozmowy – wynika, że chce ona „przedstawić propozycję dotyczącą pozwoleń dla aut spalinowych zasilanych neutralnymi emisyjnie paliwami, które mogłyby być sprzedawane po roku 2035”. Nie wiadomo na razie, czy chodzi o wszystkie pojazdy spalinowe, w tym normalne auta osobowe, czy może tylko te, które powinniśmy zachować na wszelki wypadek, na przykład karetki lub wozy straży pożarnej.

Nota od ŁB: a ja za chwilę wracam z Frankfurtu nad Menem do Polski. Moja lokalizacja powinna być widoczna TUTAJ, gdy tylko telefon zobaczy niebo. Następny tekst spróbuję napisać podczas postoju na ładowanie.

Ocena artykułu
Ocena Czytelników
[Suma: 1 głosów Średnia: 5]
Nie przegap nowych treści, KLIKNIJ i OBSERWUJ Elektrowoz.pl w Google News. Mogą Cię też zainteresować poniższe reklamy:
Exit mobile version