Duński Ørsted ogłosił w 2022 roku chęć uruchomienia zakładu wytwarzającego paliwa syntetyczne, FlagshipOne. Syntetyczny metanol firmy miał napędzać transport morski. Teraz z projektu zrezygnowano, ponieważ rynek rozwija się w niewystarczającym tempie. Zamiast e-paliw Ørsted chce produkować odnawialny wodór i dostarczać go przemysłowi, który dąży do dekarbonizacji.

Paliwa syntetyczne na razie bez szczęścia w Europie

Fabryka FlagshipOne miała wystartować w 2025 roku i produkować do 55 000 ton syntetycznego metanolu rocznie. Jej wznoszenie rozpoczęto w maju 2023 roku, pod koniec 2023 roku chęć dofinansowania projektu ogłosiły m.in. Komisja Europejska i Europejski Bank Inwestycyjny, mimo tego w pierwszej połowie 2024 roku zadecydowano o wstrzymaniu inicjatywy. Straty na FlagshipOne wyniosły równowartość 860 milionów złotych.

Tak miała wyglądać fabryka syntetycznego metanolu (c) Liquid Wind, Orsted

Zakład został wymyślony przez startup Liquid Wind, następnie do projektu dołączył Ørsted, by pod koniec 2022 roku wziąć FlagshipOne pod swoje skrzydła. Liquid Wind od początku przymierzał się do budowy największej w Europie fabryki paliw syntetycznych, a żeby zapewnić sobie zbyt, celował w transport morski, chociaż syntetyczny metanol może też napędzać silniki spalinowe. Jednak żegluga nie spieszy się z przechodzeniem na paliwa alternatywne, szczególnie, że już dziś wiadomo, że koszty ich zakupu będą gigantyczne. Nawet przy nadmiarze energii odnawialnej inne e-paliwo, syntetyczna benzyna do samochodów, kosztuje krocie i powstaje wolno, o czym przekonała się spółka HIF Global należąca do Porsche.

W 2022 roku Mads Nipper, prezes Ørstedu, oceniał, że „syntetyczny metanol jest najlepszym sposobem na dekarbonizację tych sektorów, które trudno jest zelektryfikować, w tym transport morski”. Teraz koncern woli skupiać się na działalności w segmencie farm wiatrowych oraz produkcji odnawialnego wodoru. Sam Liquid Wind buduje już fabrykę syntetycznego metanolu z innym gigantem z branży energetycznej, niemieckim Uniperem. Ciecz ma być wytwarzana z odnawialnego wodoru oraz przechwyconego dwutlenku węgla wytwarzanego przez żywe organizmy.

Ocena artykułu
Ocena Czytelników
[Suma: 1 głosów Średnia: 5]
Nie przegap nowych treści, KLIKNIJ i OBSERWUJ Elektrowoz.pl w Google News. Mogą Cię też zainteresować poniższe reklamy: