Podczas targów Busworld 2019 w Brukseli, Solaris zaprezentował nowe modele autobusów niskopodłogowych z pakietami baterii „Solaris High Energy+”. Dzięki większym gęstościom zastosowanych ogniw Urbino 18 Electric może mieć akumulatory o pojemności do 553 kWh, a Urbino 12 – do 395 kWh.
Pojemniejsze akumulatory, wyższe moce ładowania, systemy wspomagające Mobileye
553 kWh energii w nowym Solarisie Urbino 18 to spory skok (+84 proc.) w stosunku do dotychczasowych pakietów, które oferowały maksymalnie 300 kWh. Dostawcą baterii jest BMZ Poland, rozlokowano je w siedmiu modułach: 3 na tyle, 4 w przedniej części dachu. Przy maksymalnej pojemności baterii, Solaris Urbino 18 może być ładowany mocą 550 kW.
Producent obiecuje, że autobus przejedzie 200 kilometrów na jednym ładowaniu niezależnie od warunków drogowych czy pogody, w czym przynajmniej częściowo powinna pomóc pompa ciepła. W autobusie zmieści się do 120 pasażerów, z czego 40 może zająć miejsca siedzące – i nawet przy dużym wypełnieniu zasięg ma nadal pozostawać „wyjątkowo wysoki”.
W 18-metrowej wersji autobusu zastosowano również systemy wspomagania kierowcy autorstwa Mobileye, które monitorują otoczenie pojazdu pod kątem obecności przechodniów i pieszych. W niebezpiecznych sytuacjach będą one w stanie awaryjnie uruchomić hamulce.
Nowe pakiety docelowo trafią również do Solarisa Urbino 12. Akumulatory będą miały do 395 kWh pojemności, umożliwią ładowanie z mocą 395 kW i również powinny pozwolić na przejechanie około 200 kilometrów na jednym ładowaniu. Dodajmy, że ten sam model dostępny jest również ze znacznie mniejszą baterią oraz ogniwami paliwowymi (Solaris Urbino 12 Hydrogen, zdjęcie poniżej).
Ostatnią ciekawostką pokazaną na targach Busworld 2019 był Solaris Trollino 24, czyli niemal 25-metrowy trolejbus, który dzięki baterii o pojemności 58 kWh może pokonywać odcinki dróg bez trakcji elektrycznej.
A tak wygląda podczas jazdy:
https://www.youtube.com/watch?v=ux0qxFYTbic