Był zapowiadany od kilku lat i wreszcie jest: nowy Mercedes eActros, elektryczna ciężarówka, którą można wyposażyć w nawet 420 kWh baterii. Producent obiecuje do 400 kilometrów zasięgu w idealnych warunkach i zapowiada start produkcji jesienią bieżącego roku.
Mercedes eActros – coraz bliżej zeroemisyjnego transportu drogowego
eActros może być wyposażony w trzy lub cztery baterie o pojemności około 105 kWh każda. Daje to 315 (Mercedes eActros 300) lub 420 kWh akumulatorów (eActros 400) i do 300 lub do 400 kilometrów realnego zasięgu w optymalnych warunkach i z niewielkim ładunkiem. Nawet przyjmując większe obciążenie i gorszą pogodę, samochód nie powinien mieć problemu, by, na przykład, stanowić transport między centrami logistycznymi Poczty Polskiej:
Producent deklaruje, że elektryczna ciężarówka może być ładowana z mocą do 160 kW. Na takiej szybkiej ładowarce wariant z baterią 315 kWh potrzebuje 1 godziny 10 minut na uzupełnienie baterii od 20 do 80 procent (+180 km zasięgu), zatem edycja 420 kWh w tych samych warunkach będzie potrzebowała nieco ponad 1,5 godziny (+240 km zasięgu).
Elektryczny Mercedes Actros oferowany jest z dwoma silnikami napędzającymi tylną oś o mocy ciągłej 330 kW (449 KM) i maksymalnej 400 kW (544 KM). Elektryk posiada też dwubiegową, całkowicie automatyczną skrzynię biegów. Podobne rozwiązanie zastosowano w Volvo FE Electric. Dopuszczalna masa całkowita eActrosa to 27 ton, w przyszłości ma zostać zaprezentowany również wariant lżejszy (dmc 19 ton) i ciągnik siodłowy o dmc wynoszącej 40 ton.
Mercedes-Benz Trucks podkreśla, że ciężarówka została opracowana wraz z partnerami, czytajmy: uwzględniając ich potrzeby transportowe, bo przejechała podczas testów ponad 500 tysięcy kilometrów. Zapowiada też dodatkowe wsparcie dla firm, które zdecydują na jego zakup, pomoże im między innymi w dopasowaniu infrastruktury do ładowania.
Produkcja ciężarówki zostanie uruchomiona jesienią 2021 roku, eActros ma być dostępny na rozwiniętych elektromobilnie rynkach europejskich. Polski wśród tych krajów na razie nie wymieniono.