Site icon SAMOCHODY ELEKTRYCZNE – www.elektrowoz.pl

Northvolt, Volkswagen i inni partnerzy wybudują w Europie dwie gigafabryki baterii

Grupa Volkswagena, Northvolt, Grupa BMW i kilka innych organizacji ufunduje w Szwecji fabrykę baterii. Prace budowlane wystartują w sierpniu 2019 roku, fabryka ma wytwarzać 16 GWh ogniw elektrycznych rocznie. Oprócz tego Northvolt wraz z Grupą Volkswagena zbuduje drugą podobną fabrykę w Niemczech.

Dwie kolejne europejskie fabryki baterii w drodze

W budowę szwedzkiej fabryki zaangażowana jest Grupa Volkswagena, Goldman Sachs, Grupa BMW, AMF, Grupa Folksam i Fundacja IMAS. „Znacząca część” jej produkcji została już sprzedana kluczowym klientom do 2030 roku – kontrakty opiewają na łącznie 13 miliardów dolarów, czyli równowartość 49 miliardów złotych.

Oprócz tego Grupa Volkswagena wykłada 900 milionów euro (równowartość 3,8 miliarda złotych) na wybudowanie drugiej podobnej fabryki w Salzgitter (Niemcy). Tym razem w inwestycję zaangażowany jest tylko Northvolt.

> StoreDot: W 2021 roku baterie do skuterów ładujące się w 5 minut

Szwedzka fabryka ma osiągnąć wielkoskalową produkcję w 2021 roku. Początkowo powinna wytwarzać 16 GWh ogniw rocznie, docelowo jednak ma dojść do poziomu 32 GWh ogniw rocznie. Zakłady ulokowane w Niemczech wystartują w 2023 lub 2024 roku i na początku również będą wytwarzać 16 GWh, jednak później powinny osiągnąć 24 GWh ogniw rocznie.

8 GWh to 8 000 000 kWh ogniw, czyli ilość potrzebna na zbudowanie około 133 tysiące samochodów z bateriami o pojemności 60 kWh lub 200 tysięcy samochodów z akumulatorami 40 kWh. Łatwo zatem policzyć, że 16 GWh odpowiada 266 lub 400 tysiącom samochodów, a 32 GWh – łączna produkcja obu fabryk w początkowym okresie – 530 lub 800 tysiącom samochodów elektrycznych rocznie z bateriami o pojemności 60 lub 40 kWh.

Dla porównania Panasonic wytwarzający ogniwa 2170 (21700) dla Tesli osiągnął obecnie (2018/2019) wydajność 24 GWh, a w 2019 roku obiecuje dojście do poziomu 32 GWh. Tesla jest więc tutaj około 4 lata przed Europą, jeśli chodzi o własne zasoby ogniw:

> Produkcja Tesli 3 ograniczona przez wydajność fabryki baterii. Tylko 24 GWh / rok

 

Ocena artykułu
Ocena Czytelników
[Suma: 1 głosów Średnia: 5]
Nie przegap nowych treści, KLIKNIJ i OBSERWUJ Elektrowoz.pl w Google News. Mogą Cię też zainteresować poniższe reklamy:
Exit mobile version