Instytut Fraunhofera i Instytut Technologii w Karlsruhe opublikowały pracę badawczą porównującą samochody elektryczne z bateriami (BEV) i hybrydy ładowane z gniazdka (PHEV). Okazuje się, że hybryda plug-in o zasięgu na prądzie równym 60 kilometrom w zasadzie odpowiada samochodowi elektrycznemu. Jak to możliwe?

60 km na prądzie na razie powinno wystarczyć

Naukowcy sprawdzili, jakie odległości przejeżdżają właściciele hybryd plug-in i samochodów elektrycznych w Stanach Zjednoczonych oraz Niemczech. Z badania wynikło, że ładowana z gniazdka hybryda (PHEV) o zasięgu elektrycznym równym 60 kilometrom, powinna przejechać rocznie na prądzie tyle samo kilometrów, co auto czysto elektryczne. Przy czym nie mówimy tutaj o żadnym konkretnym modelu samochodu, a o wynikach obliczeń.

Skąd taki wynik i co to oznacza? Otóż 80 procent wszystkich tras mieści się w przedziale od 0 do 100 kilometrów w ciągu dnia. Hybryda plug-in o zasięgu równym 60 kilometrom pozwoli swojemu właścicielowi tak poukładać trasę (zwykle: dom -> praca -> zakupy -> dom), by cały ten dystans przejechać wyłącznie na napędzie elektrycznym.

Mniejsza bateria to mniejsza emisja CO2 na początku życia

Jednocześnie dzięki mniejszej baterii (7-10 kWh w PHEV vs 24-100 kWh w BEV) produkcja modeli plug-in mniej obciąża środowisko. Efekt jest taki, że na starcie hybrydy plug-in są bardziej ekologiczne, a różnica między PHEV-ami a autami czysto elektrycznymi zaciera się dopiero wtedy, gdy hybryda pokonuje każdego dnia spore odległości na benzynie.

Wyliczenia niemieckich naukowców warto tutaj wesprzeć innymi danymi: poziom zanieczyszczeń spowodowany wytwarzaniem baterii jest na tyle duży, że diesel musi przejechać kilkadziesiąt tysięcy kilometrów, żeby przegonić auto elektryczne:

> Diesel MOŻE BYĆ bardziej ekologiczny niż samochód elektryczny. Gdy stoi wyłączony

Powyższe dane można zastosować również do porównania PHEV i BEV: hybryda plug-in musi przejechać tylko na benzynie ok. 30-40 tysięcy kilometrów, żeby wyemitować tyle dwutlenku węgla, ile pochłonęła produkcja baterii do dużego samochodu elektrycznego.

|REKLAMA|




|/REKLAMA|

Ilustracja otwierająca: zależność między zasięgiem hybrydy plug-in na prądzie (oś pozioma) a jej przydatnością w codziennym życiu (oś pionowa). Elektryczny zasięg Chevroleta Volta (duży purpurowy kwadracik na przecięciu 60 i 0.75) sprawia, że jego właściciele 75 procent tras pokonują wyłącznie na prądzie, bez udziału silnika spalinowego (c) P. Ploetz, S.A. Funke, P. Jochem, M. Wietschel

Dlaczego samochody elektryczne są lepsze – SPRAWDŹ:

To może Cię zainteresować
Ocena ogólna
Ocena Czytelników
[Suma: 10 głosów Średnia: 4.5]