Ministerstwo Przemysłu opublikowało zestawienie kosztów eksploatacji samochodów z różnymi rodzajami zespołów napędowych w IV kwartale 2024 roku. Przydały się protesty ekspertów i Czytelników Elektrowozu, bo tym razem ktoś przeczytał dyrektywę AFIR i zauważył, że auta elektryczne można ładować w domach. A gdy podłączyć je do gniazdka, uzupełnianie energii nie jest może szybkie – ale jest tanie. Nic nie wychodzi taniej. 

Koszty eksploatacji samochodów z różnymi rodzajami napędów

Zgodnie z główną tabelą pod koniec 2024 roku najdrożej jeździło się na wodorze – tutaj akurat jest bez zmian – bo pokonanie 100 kilometrów kosztowało 65,55 złotego. Auta elektryczne wraz z CNG były drugie najdroższe w rankingu, kosztowały 40,55 lub 43,35 złotego za 100 kilometrów, ponieważ przyjęto, że średnia cena za ładowanie wynosi 2,55 zł/kWh. Najtaniej oczywiście jeździło się na LPG, koszt pokonania 100 kilometrów wyniósł 24,18 złotego (źródło):

Po raz pierwszy w historii na stronach Ministerstwa Przemysłu pojawił się dodatkowy dokument, w którym zawarto koszty jazdy samochodem elektrycznym przy ładowaniu w domu (źródło). Dziwnym trafem tabela znajduje się w osobnym pliku, jakby ładowanie z własnego gniazdka było dziwactwem, egzotyką dostępną dla wybrańców, chociaż z danych Głównego Urzędu Statystycznego wynika, że więcej osób mieszka w wolnostojących domach niż w blokach:

Przy własnym gniazdku – bez fotowoltaiki! – auto elektryczne jest tańsze od każdego innego zasilanego paliwem kopalnym, w tym wodoru. Na dogonienie elektryka nie ma szans nawet LPG. Montaż instalacji fotowoltaicznej na dachu może dodatkowo obniżyć koszty eksploatacji, ale przy obecnie stosowanym systemie rozliczeń wymaga to oszacowania oszczędności w zależności od trybu życia i pracy.

Dodajmy, że dopłaty w ramach programu NFOŚiGW NaszEauto mocno niwelują różnicę w cenach między elektrykami i modelami spalinowymi. Najtańszy Citroen e-C3 zaczyna się od 107 950 złotych, podczas gdy wariant spalinowy kosztuje od 69 900 złotych. Różnica wynosi 38 050 złotych, tymczasem maksymalna kwota dopłat to 40 000 złotych przy złomowaniu samochodu oraz niskim dochodzie.

Ocena artykułu
Ocena Czytelników
[Suma: 14 głosów Średnia: 4.4]
Nie przegap nowych treści, KLIKNIJ i OBSERWUJ Elektrowoz.pl w Google News. Mogą Cię też zainteresować poniższe reklamy: