Ford odpuścił, Mercedes postanowił wykorzystać szansę. Firma podpisała z Rivianem porozumienie o strategicznej współpracy nad produkcją elektrycznych vanów. Nie podano żadnych terminów, ale to sygnał dla całego rynku, że niemieckie przedsiębiorstwo może nie czuć się zbyt pewnie ze swoją technologią, która dziś napędza Mercedesa eVito, eSprintera czy EQV.

Rivian i Mercedes, porozumienie ponad podziałami

Daimler, firma-matka Mercedesa, zainwestowała w 2010 roku w akcje Tesli; koncern nabył wtedy 9,1 procent udziałów. Sprzedano je w 2014 roku z całkiem niezłym zyskiem. Dziś byłyby one warte niemal 80 miliardów dolarów, połowę rocznych przychodów Mercedesa – i to nie licząc ułatwionego dostępu do technologii zespołów bateryjno-napędowych opracowywanych przez przedsiębiorstwo Muska.

Wygląda na to, że tym razem Niemcy nie chcą przegapić okazji. W ramach porozumienia zawiązanego z Rivianem Mercedes liczy na ścisłą współpracę, której celem jest szybkie przeskalowanie produkcji dużych elektrycznych vanów. Samochody dla Mercedesa i Riviana mają być wytwarzane w Europie, a skoro mówi się o „dużych” pojazdach, to mamy do czynienia z odpowiednikami eSprintera czy EQV. Pierwszy z modeli ma powstać na platformie VAN.EA, drugi będzie budowany na platformie Rivian Light Van (RLV), zaczną wyjeżdżać z fabryki „za kilka lat”.

Z komunikatu prasowego wynika, że Mercedes nie zamyka się na współpracę na innych polach (źródło), wręcz przeciwnie, jest gotowy na „zwiększone synergie”. Wszystko po to, by ułatwiać innym zeroemisyjny [lokalnie] transport. Od 2025 roku wszystkie vany oparte na platformie VAN.EA mają być wyłącznie elektryczne. Z kolei Rivian dostarcza kolejne egzemplarze swego vana Amazonowi, ma ich wyprodukować w sumie 100 000 do 2024 roku.

Nota od redakcji Elektrowozu: oprócz interpretacji przedstawionej w treści dostrzegamy tutaj jeszcze jedną motywację. Otóż wygląda na to, że i Rivian, i Mercedes chcą się przygotować na ewentualnego Tesla vana. Auta jeszcze nie ma, ale po debiucie Cybertrucka właściwie wszystko będzie gotowe: podwozie, zespół napędowy, przednia część kabiny…

Ocena artykułu
Ocena Czytelników
[Suma: 13 głosów Średnia: 4.8]
Nie przegap nowych treści, KLIKNIJ i OBSERWUJ Elektrowoz.pl w Google News. Mogą Cię też zainteresować reklamy poniżej: