Komunikat prasowy ujrzał światło dzienne pod koniec listopada 2020 roku, ale produkcja elektrycznych autobusów wystartowała już na początku października. Początkowo w Starachowicach będą powstawały tylko 12-metrowe modele Lion’s City E. Wersje przegubowe pojawią się później.

Lion’s City 12 E wyjeżdża z fabryki w Starachowicach. Pierwsze zamówienie z Niemiec, drugie ze Szwecji

Pierwsza seria 17 autobusów trafi do niemieckiej firmy Verkehrsbetriebe Hamburg-Holstein GmbH (Usługi Transportowe Hamburg-Holstein), która złożyła zamówienie podczas testów pod koniec 2019 roku. Kolejne 22 sztuki trafią do firmy transportowej Nobina Sverige AB w Malmö (Szwecja). Aktualnie fabryka w Starachowicach wytwarza tylko 12-metrowe warianty z dwiema osiami, większe przegubowce mają być produkowane w pierwszej połowie 2021 roku.

MAN chwali się, że z polskich zakładów wyjechało już ponad 2 300 autobusów i 1 400 podwozi (źródło). Oraz że są one jedyną fabryką autobusów w kraju, która posiada urządzenia pozwalające na pokrywanie stali powłoką antykorozyjną z użyciem kataforezy, tj. nakładania warstw ochronnych przez zanurzenie w cieczy i zastosowanie elektryczności (patrz: galwanostegia). Znamy tę metodę z fabryk samochodów osobowych: to moment, w którym nadwozia zanurzają i wynurzają się z mlecznej kąpieli.

Wracając jednak do autobusów: MAN Lion’s City 12 E w wersji posiada 35 miejsc siedzących i może przewieźć do 88 pasażerów. Maksymalna moc silnika to 270 kW (367 KM), ciągła – 160 kW (218 KM). Całkowita pojemność baterii wynosi 480 kWh, ale odbiorca może się zdecydować na jej zmodyfikowanie, by zmniejszyć cenę autobusu. Przy 480 kWh deklarowany przez producenta zasięg MAN Lion’s City 12 E wynosi od 200 do 270 kilometrów w całym okresie eksploatacji baterii.

MAN Lion’s City 12 E (c) MAN Truck & Bus

Wariant przegubowy, 18-metrowy, wyposażony jest w dwa silniki zamontowane przy drugiej i trzeciej osi. Ich moc ciągła to 320 kW (435 KM), moc maksymalna – 480 kW (653 KM). MAN Lion’s City 18 E może zostać wyposażony w baterie o pojemności do 640 kWh, które również pozwalają na osiągnięcie zasięgu od 200 do 270 kilometrów w sprzyjających warunkach.

Ocena artykułu
Ocena Czytelników
[Suma: 3 głosów Średnia: 5]
Nie przegap nowych treści, KLIKNIJ i OBSERWUJ Elektrowoz.pl w Google News. Mogą Cię też zainteresować reklamy poniżej: