W minionym tygodniu byliśmy świadkami wyścigu między dwoma producentami wodorowych autobusów. Polsat zorganizował prezentację tankowania swojego NesoBusa, z kolei Solaris dostarczył Koninowi zamówiony przez miasto pojazd. Przy okazji wyszło na jaw, że w mieście pojawi się mobilna stacja uzupełniania H2 – ale na razie ma być ona dostępna tylko dla podmiotów partnerskich.
Konin z wodorobusem i tankowanie NesoBusa
Wodorowy Solaris Urbino 12 Hydrogen został przekazany Miejskim Zakładom Komunikacyjnym 7 lipca. Autobus będzie można zobaczyć na liniach 50, 52, 54, 56 i 59. Jego jazdy będą się odbywały na dystansie około 300 kilometrów dziennie w dni powszednie oraz około 200 kilometrów w niedziele i święta. Pojazd będzie uzupełniał gaz na mobilnej stacji tankowania wodoru, która pojawiła się na terenie Zespołu Elektrowni Pątnów-Adamów-Konin (ZE PAK), około 12 kilometrów od centrum miasta.

Przekazanie wodorobusa Koninowi. Od lewej stoją Javier Calleja (prezes zarządu Solaris Bus & Coach), Krystian Białkowski (kierowca MZK Konin), Magdalena Przybyła (prezes MZK Konin), Piotr Korytkowski (prezydent Konina)
Solaris Urbino 12 Hydrogen ma ogniwo paliwowe o mocy 70 kW i dwa silniki o mocy 125 kW/170 KM. W każdym z pięciu kompozytowych zbiorników mieści się 312 litrów wodoru pod ciśnieniem 35 MPa, dwukrotnie niższym niż w samochodach z ogniwami paliwowymi. Nie zdradzono pojemności baterii ani realnego zasięgu pojazdu, ale na pewno jest to więcej niż wspomniane 300 kilometrów, nawet zimą.
Dwa dni przed przekazaniem autobusu Koninowi, Polsat też miał swój moment. Przeprowadzono publiczne tankowanie NesoBusa, przypomniano też, że zużywa on w cyklu miejskim około 8 kilogramów H2 na 100 kilometrów. Portal LM.pl, który pojawił się na miejscu, uchwycił przy okazji mobilną stację tankowania wodoru, która będzie wykorzystywana przez opisywanego wyżej Solarisa Urbino 12 Hydrogen. Zużywany w ogniwach paliwowych gaz będzie produkowany w elektrolizerach zainstalowanych w ZE PAK. Najpierw powstanie ze spalania biomasy, docelowo jednak powinien być produkowany wyłącznie z energii wytwarzanej z odnawialnych źródeł.
Aktualizacja 2022/07/12, godz. 11.55: jak przytomnie zauważył nasz Czytelnik, Pan Dawid, wodorowy Solaris Urbino zepsuł się po zaledwie 2 dniach eksploatacji. Według informacji uzyskanych przez portal InfoKonin, od soboty, 9 lipca, autobus stoi w zajezdni i czeka na naprawę. Awarii uległ czujnik temperatury baterii.