W czwartek, 3 października, po raz pierwszy pokazano autobus elektryczny Autosan Sancity 12LFE. Jednak jego „duża” premiera odbyła się w trakcie Kongresu 590 w Jasionce. W zeszłym roku gwiazdą konferencji było Triggo, rok wcześniej prezydent Andrzej Duda podziwiał tam Ursusa Elvi. Nie, żebyśmy byli przesądni, ale…
Kongres 590. Fatum czy do trzech razy sztuka?
Spis treści
Przyjrzyjmy się uważnie: w 2017 roku na Kongresie 590 błyszczał Ursus Elvi, czyli polski elektryczny samochód dostawczy. Auto zadebiutowało wcześniej, ale starsze wersje miały kabiny dość mocno „wzorowane” na niemieckim StreetScooterze. Wersja z Kongresu 590 miała być edycją oficjalną, choć też jeszcze mogła się zmienić. Przymierzał się do niej Andrzej Duda.
Od pewnego czasu Ursus jest na granicy upadłości.
W 2018 roku bohaterem Kongresu 590 był Triggo, czyli elektryczny trójkołowiec. Trudno powiedzieć, żeby to była jego premiera, bo pojazd rozwijany był już kilka lat wcześniej. Niedawno Triggo pochwaliło się testami drogowymi, a od tamtej pory dowiedzieliśmy się, że powstanie film o projekcie i jego pomysłodawcy, że ruszyła produkcja nowych prototypów i że… pojazdy nie będą sprzedawane, ponieważ zostaną udostępnione wyłącznie w carsharingu Triggo.
W 2019 roku jedną z najważniejszych premier był autobus elektryczny, Autosan Sancity 12LFE. Na Kongresie 590 po raz kolejny pojawił się prezydent Andrzej Duda, który pogratulował firmie sukcesu. Prezes Autosana, Eugeniusz Szymonik, podkreślał wcześniej, że pojazdy elektryczne są szansą na odrodzenie polskiego przemysłu motoryzacyjnego. I sugerował, że Autosan może powtórzyć sukces Solarisa w znacznie krótszym czasie.
Obiecywał też, że już w 2019 roku firma osiągnie próg rentowności.
Elektryczny Autosan Sancity 12LFE – specyfikacja
Autosan Sancity 12LFE to elektryczna wersja tego samego modelu z napędem gazowym. Zespół bateryjno-napędowy został w całości opracowany… gdzie indziej. Baterie o pojemności 232 kWh pochodzą z niemieckiej (ale z polskim oddziałem) firmy BMZ. Napęd wytwarza kanadyjska TM4 – i tylko składany jest w polskiej Enice. Silnik ma moc 145 kW. Oceniając po pojemności zasięg autobusu wyniesie około 150-200 kilometrów na jednym ładowaniu, w zależności od efektywności napędu.
Jako redakcja życzymy firmie Autosan, żeby obecność na Kongresie 590 nie przekreśliła tego debiutu. Żeby tym razem w końcu się udało.