Naukowcy z Politechniki w Monachium oszacowali, ile kosztują poszczególne elementy samochodu benzynowego, diesla, hybrydy i auta elektrycznego w 2017 roku. Na tej podstawie badacze z Morgan Stanley spekulują, że w 2025 roku auta elektryczne będą tańsze niż samochody spalinowe.
Jakie są koszty zbudowania samochodu
Dla wszystkich rodzajów samochodów istnieją koszty, które są zbliżone albo identyczne, oraz koszty całkowicie różne. Auta benzynowe, diesle, hybrydy i auta elektryczne są podobne w zakresie konstrukcji:
- podwozia,
- elementów szkieletu (ramy),
- systemów elektrycznych innych niż napęd,
- wyposażenia wnętrza,
- nadwozia.
Istnieją jednak koszty, które są zupełnie różne w każdym z wymienionych przypadków. Należą do nich:
- koszty zespołu napędoweg0 (najwyższe w hybrydach, pośrednie w dieslach, najniższe w autach elektrycznych),
- koszty baterii (najwyższe w autach elektrycznych, znacznie niższe w hybrydach, nieobecne w autach spalinowaych),
- koszty zgodności z normami emisji (najwyższe w dieslach, niższe w hybrydach i spalinówkach, nieobecne w autach elektrycznych).
Aktualnie jednym z najdroższych elementów samochodu elektrycznego są baterie. W Tesla Model 3 baterie o pojemności około 80,5 kilowatogodzin (Tesla Model 3 Long Range) kosztują 9 000 dolarów, przy sumarycznej cenie auta równej 50,5 tysiąca dolarów.
Koszty poszczególnych elementów samochodów benzynowych (1. i 5. słupek), diesli (2. i 6. słupek), hybryd (3. i 7. słupek) oraz aut elektrycznych (4. i 8. słupek). Ramką zaznaczono miejsce, w którym spodziewany jest największy spadek w przeciągu nadchodzących siedmiu lat (c) Politechnika Monachijska, Morgan Stanley Research, tłumaczenie: www.elektrowoz.pl
Od 2025 roku będzie taniej
Badacze z Morgan Stanley wierzą jednak, że nieustanny postęp w wytwarzaniu ogniw, doprowadzi do spadku cen akumulatorów. Już teraz koszty ich produkcji spadają średnio o dwadzieścia procent każdego roku – a mimo to producenci nadal inwestują w kolejne fabryki i zwiększają produkcję (WROCŁAW: LG Chem będzie produkował w Polsce baterie do „elektryków”, ma zamówienia na 5 lat!):
Spadek kosztów ogniw o pojemności 1 kilowatogodziny na przestrzeni ostatnich siedmiu lat: od 1000 dolarów w 2010 roku do 273 dolarów w 2016 roku (c) Bloomberg Finance
Naukowcy szacują, że w 2025 roku samochody elektryczne będą tańsze nawet niż auta benzynowe. Oznaczałoby to szybki kres istnienia diesli oraz hybryd…
|REKLAMA|
|/REKLAMA|