W silniku spalinowym wielkim sukcesem jest osiągnięcie 40-procentowej wydajności (sprawności energetycznej). Tymczasem silniki elektryczne bez problemu osiągają wydajność na poziomie 90 procent. ABB chwali się, że doszło do poziomu 99,05 procent energii elektrycznej przetwarzanej na pracę – co oznacza, że marnuje się mniej niż 1 procent energii!
Nowe silniki ABB
W motoryzacji duże silniki elektryczne to stosunkowa nowość, ale małe stosowane są od dziesięcioleci. Mniej więcej sto lat temu to właśnie silnik elektryczny przyczynił się do tego, że samochody spalinowe wygrały z elektrycznymi. Tym silnikiem jest… rozrusznik.
W przemyśle silniki elektryczne to podstawa. Jak podaje ABB, współcześnie aż 28 procent całej energii zużywanej na świecie konsumują właśnie silniki. Większość z nich bez problemu osiąga sprawność przekraczającą 90 procent. ABB chwali się, że stworzyła 6-biegunowy silnik synchroniczny o mocy 44 megawatów (MW). Umowa gwarantowała odbiorcy (!) sprawność na poziomie 98,8 procent. ABB udało się osiągnąć poziom 99,05 procent.
I choć jest to silnik bardzo specyficzny, o dużych rozmiarach i dużej mocy, warto pamiętać, że silniki spalinowe wygrywają w zasadzie tylko dzięki temu, że benzyna ma bardzo dużą gęstość energii (46 megadżule na kilogram, MJ/kg) i jest łatwa w transporcie. Energia elektryczna również jest łatwa w transporcie, ale gęstość energii w bateriach litowo-jonowych to mniej niż 1 MJ/kg.
Warto przy okazji dodać, że jest jedno paliwo, które jest stosunkowo łatwo dostępne i ma znacznie większą gęstość energii niż benzyna. To… skompresowany wodór, który osiąga aż 142 MJ/kg.