Międzynarodowa Rada Czystego Transportu (ICCT) przeprowadziła badanie na temat szkodliwości produkcji baterii do samochodów elektrycznych na środowisko. Dane zestawiono z zanieczyszczeniami generowanymi przez auta spalinowe. Wnioski? Samochód elektryczny jest mniej ekologiczny przez pierwsze 2 lata. Później już zawsze wygrywa.
Produkcja baterii a środowisko
Zgodnie z raportem ICCT, produkcja baterii sprawia, że samochód elektryczny jest bardziej trujący dla środowiska przez pierwsze dwa lata eksploatacji. Jeśli auto jest ładowane z odnawialnych źródeł energii, ten okres spada do 1,5 roku. Po tym czasie samochód elektryczny już zawsze wygrywa, nawet jeśli ładowany jest z użyciem energii pochodzącej z węgla. Po 150 tysiącach kilometrów – patrz ilustracja na górze – najbardziej efektywne samochody spalinowe mogą się równać z elektrykami tylko w Niemczech.
Jak to możliwe? Otóż dzięki systemom filtrów instalowanych w elektrowniach jeżdżenie na prądzie powoduje emisję o 30 procent niższą niż jazda z użyciem silnika spalinowego (wartość uśredniona dla Unii Europejskiej). Im większy udział odnawialnych źródeł energii w procesie generowania energii, tym rozziew między autami spalinowymi i elektrycznymi się powiększa.
> Diesel MOŻE BYĆ bardziej ekologiczny niż samochód elektryczny. Gdy stoi wyłączony
Podobne rezultaty wynikają z innych badań: szacuje się, że samochody elektryczne są większym obciążeniem dla środowiska przez pierwsze 25-50 tysięcy kilometrów dla mniejszych aut i 50-90 tysięcy dla największych SUV-ów pokroju Tesli – wszystko za sprawą baterii (produkcji i późniejszego recyklingu). Po przejechaniu tego dystansu auta elektryczne jest już zawsze na plusie. W polskich warunkach oznacza to od 2 do 4 lat normalnej eksploatacji lub 1-2 lata eksploatacji w firmowych flotach samochodowych.

Na ilustracji: całkowita emisja samochodu elektrycznego w kilku europejskich krajach na tle emisji aut spalinowych. Przyjęto, że samochody przejechały 150 tysięcy kilometrów.
Warto poczytać: Effects of battery manufacturing on electric vehicle life-cycle greenhouse gas emissions