Niedawny lot samolotu elektrycznego nad Polską stał się dla nas przyczynkiem, by zdobyć kilka dodatkowych informacji na temat Pipistrel Alpha Electro. Wiemy już, ile kosztuje elektryczny samolot, wiemy też, że ten model, który widać na nagraniach można kupić właściwie od ręki w cenie 125 tysięcy euro netto.

Aktualnie najtańszy samolot elektryczny. Również dlatego, że innych nie ma 🙂

125 tysięcy euro netto to 531 tysięcy złotych netto lub 654 tysiące złotych brutto. Oferowany samolot jest z pełnym wyposażeniem, widocznym zresztą na nagraniu. Jedynym regularnym kosztem serwisowym jest wymiana łożyska śmigła, które musi zostać zastąpione nowym po 300 godzinach lotu. Oprócz tego Pipistrel Alpha Electro nie powinien wymagać żadnych dodatkowych środków.

Wbudowana bateria o pojemności 21 kWh została zbudowana na bazie cylindrycznych ogniw Panasonic. Powinna wytrzymać co najmniej 700 cykli ładowania, a w razie zmniejszonej pojemności będzie alarmować użytkownika – jeśli to tylko możliwe, wymienia się wtedy niedomagające ogniwa.

> Pierwszy długodystansowy lot samolotem elektrycznym w Polsce: Pipistrel Alpha Electro dzięki Fortum Polska

Podczas eksploatacji samolotu głównym kosztem jest energia. Producent deklaruje, że bateria wystarczy na 55 minut lotu (i daje półgodzinną rezerwę). Skoro naładowanie jej do pełna w taryfie G11 (0,58 zł/kWh) kosztuje nieco ponad 13 złotych, to 55-minutowa lekcja latania stanowi koszt rzędu 8-9 złotych.

Oto nagranie stojącego samolotu w technologii wideo 360 stopni. Można zatrzymywać wideo i rozglądać się po okolicy:

Lecąc Pipistrelem Alpha Electro nad Polską przedstawiciele Fortum Polska wyliczyli, że dla komfortu przemieszczających się takimi środkami transportu punkty ładowania samolotów elektrycznych powinny być rozmieszczone w odległościach co najwyżej 100 kilometrów, a 70-80 kilometrów jest przedziałem optymalnym.

Dostrzegli też, że znacznie ważniejsza staje się obserwacja pogody: wiatr o szybkości 40 km/h może skrócić lub wydłużyć zasięg samolotu nawet dwukrotnie (!), w zależności od jego kierunku (źródło). Istotna stała się nawet pora dnia: najlepsze zasięgi dawało się uzyskać wcześnie rano lub tuż przed zachodem słońca – według przedstawiciela producenta jest to efekt termiki, czyli znacznie mniejszych ruchów powietrza w godzinach porannych i wieczornych.

Nagranie lotu Pipistrel Alpha Electro (wideo 2D):

Zdjęcia i wideo 2D: (c) Fortum Polska

To może Cię zainteresować
Ocena ogólna
Ocena Czytelników
[Suma: 2 głosów Średnia: 5]