Sytuacja z Kanady. Burze śnieżne, które przeszły przez Ontario w nocy przed Bożym Narodzeniem, spowodowały, że część ludzi została odcięta od elektryczności. Mieszkaniec południowej części prowincji podłączył urządzenia w swoim domu do Forda F-150 Lightning i zasilał w ten sposób gospodarstwo przez prawie dwie doby. Kiedy problem został usunięty i odpiął dom od pickupa, zostało mu jeszcze 65 procent baterii. Nawet w wariancie F-150 Lightning z mniejszą baterią byłoby to co najmniej 160-180 kilometrów realnego zasięgu zimą.

Samochody elektryczne mogą ratować zdrowie i życie. Dosłownie

Ford F-150 Lightning jest pierwszym samochodem na rynku amerykańskim, który obsługuje dwukierunkowe ładowanie z funkcją Intelligent Backup Power oraz jest w stanie dostarczać do 9,6 kW mocy do 11 gniazdek rozsianych po całym samochodzie, w tym do gniazdka NEMA 240 V zamontowanego w skrzyni ładunkowej (Pro Power Onboard). Ze zdjęcia wynika, że opisywany Kanadyjczyk skorzystał z dwóch gniazdek.

Właściciel samochodu zasilał dom z baterii pickupa przez w sumie 44 godziny. Wykorzystał w tym celu dwa przedłużacze, do których wpiął światła, WiFi, telewizor, zamrażarki i lodówki. Kiedy elektryczność przywrócono, zostało mu 65 procent baterii, więc wytrzymałby w tej konfiguracji jeszcze przez co najmniej drugie tyle. Portal Electrek przypomniał przy okazji, że w ciągu ostatnich dziesięciu lat liczba zaciemnień (braków elektryczności) wywołana ekstremalnymi zjawiskami pogodowymi wzrosła w Ontario o 78 procent w stosunku do wcześniejszej dekady.

Gniazdka Forda F-150 Lightning (c) Ford

Ford F-150 Lightning i ładowanie elektrycznego motocykla (c) Ford

Ford F-150 Lightning to elektryczny pickup o długości 5,91 metra wyposażony w baterię o pojemności 98 lub 131 kWh. Zgodnie z procedurą amerykańskiej Agencji Ochrony Środowiska (EPA), zasięg auta to odpowiednio 370 lub 510 kilometrów na jednym ładowaniu. Głównymi konkurentami pojazdu są Rivian R1T, Hummer EV oraz Cybertruck Tesli. Rivian na pewno dysponuje opcją podłączenia zewnętrznych odbiorników prądu, podobna opcja powinna pojawić się w Cybertrucku, nie wiadomo wszak, jaką maksymalną moc obsłuży instalacja samochodu.

Sprzedaż Forda F-150 Lightning w Europie nie jest na razie planowana. W Polsce modele oferujące najwyższe moce we wbudowanych gniazdkach to auta Hyundaia (Ioniq 5, Ioniq 6, nowa Kona Electric) i Kii (EV6, nowa Niro), które potrafią obsługiwać odbiorniki o mocy do 3,6 kW.

Nie przegap nowych treści, KLIKNIJ i OBSERWUJ Elektrowoz.pl w Google News. Mogą Cię też zainteresować poniższe reklamy:
Ocena artykułu
Ocena Czytelników
[Suma: 2 głosów Średnia: 5]