Ford zaskakuje. W przeciwieństwie do europejskich producentów zaprezentował samochody, które – jak się zanosi – będą walczyć z Teslami jak równy z równym. Najpierw Mustang Mach-E podjął rękawicę rzuconą przez Teslę Model Y, teraz Ford F-150 Lightning przymierza się do pojedynku z Cybertruckiem. Na razie na papierze, ma się rozumieć.
Ford F-150 kontra Cybertruck – działa wymierzone, pociski odpalone
Zacznijmy od ceny: Ford F-150 Lightning ma startować od 39 974 dolarów netto w najbardziej podstawowej wersji. Cena Cybertrucka? 39 900 dolarów. Napęd? W elektrycznym F-150 zawsze napęd na obie osie. W Cybertrucku? Najtańsza wersja będzie miała napęd tylko na tył.
Moc F-150 Lightning? 318 kW (432 KM) w najsłabszej wersji i 420 kW (571 KM) oraz 1 051 Nm momentu obrotowego. W Cybertrucku? Nieznana, ale wiemy, że przyspieszenie najsłabszego wariantu RWD pickupa Tesli do 97 km/h potrwa 6,5 sekundy. Najszybszy Cybertruck osiągnie 97 km/h w niecałe 3 sekundy, najszybszy F-150 – w niecałe 4 sekundy. Imponujące osiągnięcia, jeśli wziąć pod uwagę, że rozpędzamy się kioskiem „Ruchu” na kołach!
Elektryczny pickup Forda nie odbiega też od Tesli, gdy chodzi o zasięg. Wariant Standard Range zaoferuje nabywcy 230 mil / 370 kilometrów, wariant Extended Range – 300 mil / 480 kilometrów. Cybertruck? Niewiele więcej, ponad 250 mil / 400 kilometrów w wariancie RWD i ponad 300 mil / 480 kilometrów w wersji AWD.
Ford ma jeszcze kilka innych zalet, których nie posiada pickup Tesli. Jedną z najważniejszych może być wzornictwo, od lat takie samo, klasyczne i praktyczne. Cybertruck z kolei to samochód nie z tego świata, wybitnie awangardowy, wymagający przyzwyczajenia. Tego pierwszego oglądamy (w starszych wcieleniach) w praktycznie każdym amerykańskim filmie, ten drugi zapewne będzie miał darmową kampanię reklamową na powierzchni Księżyca czy Marsa.
A to nadal nie koniec: Ford chwali się, że F-150 Lightning pozwoli na „zasilenie amerykańskiego domu przez trzy dni„, czyli będzie miał gniazdka potrafiące oddać do 9,6 kW mocy (źródło). Tesla wspominała o możliwości ładowania przewożonego na skrzyni ładunkowej quada, nie jest jednak jasne, jak miałoby się ono odbywać. Elektryczny Ford ma być najmocniejszym pickupem w historii firmy, tak jak Ford Mustang Mach-E ma być jednym z najszybszych Mustangów w historii. Cybertruck Tesli…? Trudno powiedzieć.
Pojemność akumulatorów F-150? Ford nie podał żadnych liczb, wiemy natomiast, że będą to dwie niezależne baterie, które będzie można ładować z mocą 150 kW przy prądzie stałym (15->80 procent w 41 minut) lub do 19,2 kW (240 V, 80 A) przy prądzie przemiennym. Na amerykańskim rynku będzie to prawdopodobnie najszybciej ładujący się samochód z punktu AC, nie licząc starszych Tesli Model S i X.
Dostawy elektrycznego pickupa Forda wystartują w połowie 2022 roku. Dostawy Cybertrucka mają ruszyć kilka miesięcy wcześniej, pod koniec roku 2021. Jeszcze wcześniej do nabywców zacznie docierać Rivian R1T, klasyczny wzorniczo, konkurencyjny technologicznie pickup Riviana.
Nie przegap nowych treści, KLIKNIJ i OBSERWUJ Elektrowoz.pl w Google News. Mogą Cię też zainteresować poniższe reklamy: