Flixbus uruchomił drugą testową trasę obsługiwaną za pomocą autobusu elektrycznego. Do końca września elektrobus będzie kursował między Londynem i Cambridge (Zjednoczone Królestwo), gdzie odległość między dwoma przystankami wynosi około 100 kilometrów. Wcześniej, między marcem i czerwcem, elektryki Flixbusa jeździły między Londynem i Bristolem a Newport w Południowej Walii.
Autobusy elektryczne Yutonga w Flixbusie
Wiosną na trasie o długości około 220-230 kilometrów w jedną stronę jeździł autobus Yutong TCe12, dwunastometrowiec z 46 miejscami i baterią o pojemności do 281 kWh, opcjonalnie 350 kWh. W Europie stosowane jest niekiedy kompletnie mylące oznaczenie Yutong ICe12 (ang. ICE = silnik spalinowy), podczas gdy w obu przypadkach mamy do czynienia z elektrobusem. Dodajmy, że model jest znany w Polsce, jeździ między innymi w Jaworniku Polskim i Ożarowie Mazowieckim. Maksymalna moc ładowania to 150 kW.
Na trasę między Londynem a Cambridge wysłano elektrobus YuTong Gte14, wariant z 59 miejscami i trzema osiami o długości 14 metrów. Pierwsza wersja modelu miała baterię o pojemności 422 kWh, w konfiguracji przeznaczonej na rynek brytyjski autobus w standardzie ma baterię o pojemności 563 kWh, opcjonalnie może ona zostać powiększona do 621 kWh. Edycja z akumulatorem 563 kWh wykorzystuje ogniwa LFP i może się ładować z mocą do 150 kW na każde gniazdko – a gniazdka są dwa i mogą być podłączone równocześnie, co daje w sumie 300 kW.
Deklarowany przez producenta zasięg to „ponad 480 kilometrów”. Na trasie Londyn – Cambridge autobus ma robić dwa kursy tam i z powrotem dziennie, czyli około 400 kilometrów. Biorąc pod uwagę poziom zatłoczenia angielskim autostrad sama jazda zajmie w sumie 8-9 godzin, po doliczeniu czasu na przystanki i obsługę pasażerów otrzymamy około 10-11 godzin. Elektrobus ładowany jest w zajezdni pod Cambridge należącej do partnera inicjatywy, przedsiębiorstwa Zenobe. Zenobe będzie też gromadziło dane telematyczne, które posłużą do projektowania przewozów autobusami elektrycznymi w przyszłości.