Norweska firma Brødrene Aa stworzyła elektryczny katamaran, który wyposażono w baterie o pojemności 1 800 kWh. To kilkadziesiąt razy więcej niż wynosi typowa pojemność baterii w samochodzie elektrycznym.
Future of the Fjords i fiordy bez spalin od 2026 roku
Katamaran Future of the Fjords 42 metry długości, 15 metrów szerokości, a jego kadłub zrobiono z włókna węglowego. Został wyposażony w dwa silniki elektryczne o mocy 612 KM (450 kW) każdy. Przy szybkości niecałych 30 km/h na jednym ładowaniu przepływa 56 kilometrów. Po tym dystansie bateria wymaga doładowania.
> CHINY. Pierwszy elektryczny statek o ładowności 2 000 ton będzie transportował… węgiel do elektrowni
Jednak ładowanie baterii o pojemności 1,8 MWh nie jest łatwym zadaniem dla sieci elektroenergetycznej. Dlatego w macierzystym porcie zainstalowano magazyn energii o pojemności 2,4 MWh (Powerdock, patrz zdjęcie powyżej), który nieustannie acz powoli uzupełnia energię z lokalnej sieci. Katamaran z kolei ładuje się szybko: producent podkreśla, że czas szybkiego ładowania wynosi zaledwie 20 minut.
Zygzakowaty wygląd Future of the Fjords ma nawiązywać do szczytów górujących nad fiordami. Takich jednostek pływających po norweskich fiordach będzie coraz więcej – norweski parlament przegłosował właśnie, że do 2026 roku fiordy mają się stać strefą zeroemisyjną.
Oto wideo promocyjne podobnego katamaranu Vision of the Fjords (wariant plug-in):
|REKLAMA|
|/REKLAMA|