Marki Grupy PSA zapowiedziały wprowadzenie na rynek braci-bliźniaków Opla Vivaro-e. Citroen jeszcze w tym roku rozpocznie dostawy Citroena e-Jumpy, Peugeot – Peugeota e-Experta. Obydwa samochody będą dostępne z akumulatorami o pojemnościach 45 i 69 kWh.
Citroen e-Jumpy, Peugeot e-Expert jak Opel Vivaro-e
Wspomniane pojemności baterii biorą się z odpowiednio 50 i 75 kWh pojemności całkowitych. Według deklaracji producentów, Citroen e-Jumpy i Peugeot e-Expert zaoferują 230 i 330 jednostek zasięgu WLTP, co przekłada się na około 190 i 280 kilometrów zasięgu realnego w optymalnych warunkach i spokojnej jeździe. Dotychczas liderem rynkowym był Nissan e-NV200 z akumulatorami 37 kWh, który oferował około 170 kilometrów zasięgu realnego.
> Nowy Opel Vivaro-e podpowiada nam, jaki będzie elektryczny Opel Astra-e? [spekulacje]
Dodajmy, że zasięgi zależą od szybkości jazdy i poziomu załadunku – w mieście będą większe.
Obydwa samochody będą dostępne w trzech długościach (4,6, 4,95 i 5,3 metra), z możliwością holowania do 1 000 kilogramów i ładownością do 1 275 kilogramów. Przestrzeń ładunkowa ma być identyczna jak w wariantach spalinowych, bateria będzie więc wystawała w dół. Auta mają być dostarczane jeszcze w tym roku, a wariant 69 (75) kWh podpowiada nam przy okazji, z jakimi pojemnościami akumulatorów możemy mieć do czynienia w większych osobowych elektrykach Grupy PSA.
Cennik Citroena e-Jumpy i Peugeota e-Experta nie są jeszcze znane.
Warto dodać, że siostrą Vivaro-e oraz wspomnianych dwóch vanów jest Toyota ProAce. Toyota ma więc ułatwione zadanie, gdy chodzi o elektryfikację samochodów – oczywiście wszystko zależy tutaj od woli producenta i zapotrzebowania rynkowego. W segmencie aut osobowych Toyota nie chce oferować elektryków w Europie do 2025 roku, bo zdaniem firmy stare („samoładujące”) hybrydy będą do tego czasu wystarczające:
> Niemiecki dealer Volkswagena: VW ID.3? A co to jest? [Spiegel]
Zdjęcie otwierające: Citroen e-Jumpy (c) Citroen; w treści: Peugeot e-Expert z zewnątrz i kabina (c) Peugeot
Citroen e-Jumpy, Peugeot e-Expert dane techniczne:
- pojemności baterii: 45 (50) kWh, 69 (75) kWh,
- zasięg: 230 jedn. WLTP dla mniejszej baterii, 330 jedn. WLTP dla większej baterii,
- czas ładowania do 80 procent przez CCS: 30 minut dla mniejszej baterii, 45 minut dla większej baterii,
- wbudowana ładowarka: 7,4 kW (jednofazowa) w standardzie, 11 kW (3-fazowa) w opcji,
- moc: 100 kW / 136 KM,
- moment obrotowy: 260 Nm,
- przestrzeń bagażowa: od 4,6 do 6,6 m3,
- ładowność: do 1 275 kg,
- masa przyczepy: do 1 000 kg,
- konkurencja: Nissan e-NV200 (mniejszy), Opel Vivaro-e (identyczny), Toyota ProAce (identyczny).