Site icon SAMOCHODY ELEKTRYCZNE – www.elektrowoz.pl

e-VTOL Joby Aviation przeleciał 842 kilometry na ciekłym wodorze. Inny startup od ciekłego wodoru niedawno zbankrutował

Joby Aviation pochwaliło się, że ich pionowzlot zdołał przelecieć 842 kilometry dzięki wykorzystaniu zbiornika mieszczącego 40 kilogramów wodoru oraz ogniw paliwowych w roli range-extendera, generatora ładującego baterię. To wynik o rząd wielkości lepszy niż średnia obiecywana przez współczesne nam e-VTOL-e zasilane bateryjnie, ale ciekły wodór nie jest paliwem łatwym w obsłudze ani tanim.

Pionowzlot na wodór – rozwiązanie problemu zasięgu?

Jak podkreśla JoeBen Bevirt, prezes Joby Aviation, zaletą ciekłego wodoru jest gęstość energii – stukrotnie wyższa niż baterii. Gaz wygrywa też z paliwem lotniczym a to za sprawą trzykrotnie wyższej gęstości energii. W dodatku ogniwo paliwowe pozwala na dwukrotnie wyższą sprawność [niż spalanie w cylindrach]. Minusy? Za każdym razem mówimy o drogiej cieczy przechowywanej w kriogenicznym zbiorniku w temperaturze bliskiej zeru bezwzględnemu, która nie jest ani tania, ani łatwa w obsłudze. I w 95 procent powstaje z… paliw kopalnych.

Pionowzlot Joby Aviation odbył testowy lot nad Mariną (Kalifornia, Stany Zjednoczone), pokonał 842 kilometry, a po wylądowaniu miał jeszcze 10 procent zatankowanego H2. Ciekły wodór ze zbiornika ogrzewał się, zmieniał postać na gazową, po czym łączył się w ogniwach paliwowych z tlenem z powietrza, by ładować znajdującą się na pokładzie baterię. We wcześniejszych, czysto elektrycznych e-VTOL-ach Joby Aviation celem było do 160 kilometrów zasięgu na baterii (bez dodatkowego wspomagania) – różnica zasięgu jest więc ponad pięciokrotna.

Dotychczas przelot pionowzlotem na wodorze udał się w Stanach Zjednoczonych tylko trzem startupom: H2Fly, firmie, która została przejęty przez Joby Aviation w 2021 roku, Joby Aviation teraz oraz przedsiębiorstwu Universal Hydrogen. Universal Hydrogen zdołało wznieść się na wysokość 10 000 stóp (~3 km) i dokonać tam przelotu z szybkością 170 węzłów (~315 km/h). Startup zużył w sumie 100 milionów dolarów, jakie pozyskał od inwestorów i niedawno zbankrutował.

Ocena artykułu
Ocena Czytelników
[Suma: 2 głosów Średnia: 2.5]
Nie przegap nowych treści, KLIKNIJ i OBSERWUJ Elektrowoz.pl w Google News. Mogą Cię też zainteresować poniższe reklamy:
Exit mobile version