We wtorek, 16 czerwca, ogłoszono, że Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej uruchomi trzy programy dopłat do samochodów elektrycznych. Są to Zielony Samochód, eVan oraz Koliber. „eVan” to propozycja skierowana do właścicieli firm.

Dopłaty do aut elektrycznych dla firm – auta dostawcze

Szczegóły programu i wszystkie dokumenty można znaleźć -> TUTAJ.

W ramach programu eVan dofinansowane będą elektryczne samochody dostawcze (kategoria N1) oraz, co ważne, instalacje punktów ładowania na terenach firm. O ile samochód jest zrozumiały sam przez się, o tyle punkt ładowania (o mocy do 22 kW) będzie ważny zarówno dla właściciela, jak też, w przyszłości, dla pracowników firmy.

> Nabór wniosków o dopłaty do aut elektrycznych „Zielony Samochód”: modele, warunki i wszystko, co trzeba wiedzieć

Kategorie pojazdów, modele i ceny

Programem dopłat objęte są pojazdy kategorii N1, a więc auta o masie do 3,5 tony przystosowane do przewozu ładunków. Dziś na polskim rynku dostępne są następujące modele:

  • Renault Kangoo ZE – cena od 119 990 zł netto / 147 588 zł brutto,
  • Nissan e-NV200 – cena od 129 900 zł netto / 159 777 zł brutto,
  • Volkswagen e-Crafter – cena od 200+ tysięcy złotych,
  • Renault Master ZE – cena od 257 500 zł netto / 316 725 zł brutto.

/uwaga, lista może być niekompletna ze względu na niepełne informacje o dostępności aut na polskim rynku; prosimy o ewentualne uwagi w komentarzach/

Wkrótce mają się też pojawić samochody innych marek:

Najwięcej modeli zapowiedziała Grupa PSA, która będzie dostarczać samochody z bateriami 45 (50) i 70 (75) kWh:

> Elektryczne samochody dostawcze: Citroen e-Jumpy i Peugeot e-Expert w sprzedaży w drugiej połowie 2020 r.

Nabór wniosków, budżet, kwoty dopłat

Nabór wniosków będzie prowadzony od 26 czerwca do 31 lipca 2020 roku. Dofinansowanie będzie miało formę dotacji, a więc bezzwrotnej dopłaty, która zostanie przelana na konto przedsiębiorcy po zakupie auta elektrycznego.

Budżet 70 milionów złotych zaplanowano wydać do 2023 roku, ale umowy podpisywane będą tylko w roku 2020 – przynajmniej w obecnej wersji programu. Zgodnie z regulaminem programu, koszty kwalifikowane są od 1 stycznia 2020 roku do 31 grudnia 2023 roku. O dofinansowanie mogą się więc teoretycznie ubiegać firmy, które kupiły już elektryczny samochód dostawczy.

Kwota dofinansowania to do 30 procent, nie więcej niż 70 tysięcy złotych kosztów kwalifikowanych. Przy kosztach kwalifikowanych istotna jest cena nabycia, dlatego podatnicy VAT za koszt kwalifikowany uznają kwotę netto. Co ważne, w przeciwieństwie do programu dla osób fizycznych, tutaj możliwy jest zakup pojazdu w leasingu.

Przy nabyciu punktu ładowania dofinansowanie to do 50 procent kosztów kwalifikowanych, maksymalnie 5 tysięcy złotych.

Inne ważne warunki: maksymalna cena, czas utrzymania pojazdu

Nie określono maksymalnej ceny pojazdu, nie ma więc progu 125 tysięcy złotych, który pojawił się w programie dopłat dla osób fizycznych. Trzeba natomiast pamiętać, że auto musi być ubezpieczone w OC+AC, musi być fabrycznie nowe oraz musi zostać utrzymane w przedsiębiorstwie przez 3 lata.

> Jacek Sasin potwierdza: Są prototypy Polskiego Samochodu Elektrycznego

Ocena artykułu
Ocena Czytelników
[Suma: 2 głosów Średnia: 3]
Nie przegap nowych treści, KLIKNIJ i OBSERWUJ Elektrowoz.pl w Google News. Mogą Cię też zainteresować poniższe reklamy: