Wczorajszy raport naukowców z Vrije Universiteit to wprost kopalnia interesujących informacji. Z obliczeń wynika na przykład, że w 2015 roku w Unii Europejskiej samochody Diesla mogły być bardziej ekologiczne niż auta elektryczne. Pod jednym warunkiem: musiały stać wyłączone.
Samochód elektryczny vs diesel – co jest bardziej ekologiczne
Spis treści
Z raportu przygotowanego przez naukowców z Vrije, wynika pewien ważny fakt: w 2015 roku dla całej Unii Europejskiej (EU 2015 MIX) – do której my dokładamy swoją węglową cegiełkę – wytworzenie energii do zasilenia samochodu elektrycznego truło bardziej niż wytworzenie oleju napędowego do zasilenia silnika Diesla. W przypadku samochodu elektrycznego wytworzenie energii oznaczało emisję aż 68 procent dwutlenku węgla (CO2) w całym cyklu życia samochodu.
WTT, czyli złoże-do-zbiornika – tutaj diesel wygrywa [niebieskie pionowe paski]
Dla auta spalinowego statystyki są tutaj lepsze – wydobycie, przetworzenie ropy naftowej i dostarczenie oleju napędowego do dystrybutora odpowiada za zaledwie 18 procent emisji w całym cyklu życia auta [UWAGA, procenty nie są ze sobą bezpośrednio porównywalne – patrz wykres]:
Porównanie emisji dwutlenku węgla podczas całego cyklu życia samochodu elektrycznego (po lewej) i diesla (po prawej). W 2015 roku we wszystkich krajach Unii Europejskiej samochody elektryczne miały średnio o ponad połowę (45%) mniejszy wpływ na zmiany klimatyczne niż samochody z silnikami Diesla (c) Life Cycle Analysis of the Climate Impact of Electric Vehicles
TTW, czyli zbiornik-do-kół – tutaj diesel ponosi sromotną porażkę [kropeczki]
Sytuacja diametralnie się zmienia, gdy diesel rusza w trasę. W samochodzie elektrycznym nie ma przy tej okazji żadnej dodatkowej emisji gazów, tymczasem w dieslu każdy przejechany kilometr oznacza emisję dwutlenku węgla (nie wspominając o tlenkach azotu i reszcie zanieczyszczeń), która powoduje, że słupek silnika Diesla rośnie nieubłaganie.
Jedyny sposób na to, by go zatrzymać, to odstawić samochód na parking, wyłączyć silnik i już więcej go nie uruchamiać – co, oczywiście, jest absurdalną propozycją.
> Hyundai i Kia zwiększają produkcję KOLEJNYCH elektrycznych modeli: Hyundai Kona i Kia Niro
Glider, Li battery, Powertrain – co to oznacza
Warto przy okazji objaśnić, co oznaczają inne obecne na wykresie składniki:
- „Glider” to emisja, która powstaje podczas produkcji, obsługi warsztatowej oraz recyklingu samochodu.
- „Li battery” to emisja powstająca podczas produkcji i recyklingu baterii. Jak widać poziom emisji jest tutaj niemal identyczny jak podczas produkcji, obsługi i recyklingu całego samochodu! (14% vs 15%)
- „Powertrain” to emisja podczas produkcji zespołu napędowego i elektroniki. W przypadku samochodu elektrycznego uznano ją za trzykrotnie wyższą (3% vs 1%) niż w przypadku auta z silnikiem Diesla.