Podczas Tesla Investor Day 2023 zaproszeni mogli obejrzeć z bliska Cybertrucka, Franz von Holzhausen nim pojeździł, schemat elektrycznego pickupa pojawił się też podczas prezentacji. Firma otwarcie zadeklarowała, że od Cybertrucka wszystkie nowe samochody będą wykorzystywały niskonapięciową instalację pracującą pod napięciem 48 V, żeby obniżyć w niej natężenia i zmniejszyć straty oraz koszty przewodów. A zatem napięcie wynoszące 48 woltów pojawi się też w samochodach na platformie Gen 3.
Cybertruck kolejnym małym optymalizacyjnym krokiem
Zanim przejdziemy do napięcia w instalacji, zacznijmy od kroku wstecz: w wystawionej przedprodukcyjnej becie Cybertrucka Tesla zrezygnowała z wolantu. Zastosowano klasyczną okrągłą kierownicę z lekkim spłaszczeniem na górze i na dole. Na kolumnie kierownicy nie było widać dźwigni, przyciski kierunkowskazów umieszczono więc pewnie na ramionach koła. Fotel pasażera ma przyciski sugerujące regulację lędźwiową:
Cybertruck, jak wspominaliśmy we wcześniejszych materiałach, został zaprojektowany od końca, czyli od procesu produkcji poczynając, by z niego wyciągnąć wnioski inżynieryjne, które przełożyły się na projekt samochodu. W 2022 roku dowiedzieliśmy się, że będzie miał instalację wysokonapięciową klasy 800 V (a nie klasy 400 V, jak mniejsze Tesle), teraz usłyszeliśmy ponadto, że instalacja niskonapięciowa wykorzysta nie 12 V, lecz 48 V. Takie napięcie pojawia się w pseudohybrydach (mHEV), w innych autach bywa stosowane rzadko, choć z jego użycia wynika szereg korzyści.
Najważniejsze korzyści to zmniejszenie przekroju przewodów i czterokrotne zmniejszenie natężeń w instalacji do uzyskania tej samej mocy (P = I * U). Mniejsze natężenia to niższe straty cieplne, w niektórych elementach elektronicznych dało się zrezygnować z radiatorów, co z kolei przekłada się na niższą masę całego samochodu. Z wczesnych deklaracji wynika, że auto wykorzystuje niskonapięciowy akumulator Li-ion, który powinien przeżyć tyle, ile auto.
W Cybertrucku aż 85 procent kontrolerów zostało zaprojektowanych przez Teslę, podczas gdy w Modelu Y ten odsetek wynosi 61 procent. Każdy kolejny stworzony wewnętrznie kontroler oznacza możliwość sterowania parametrami, do których inni producenci mają dostęp tylko na bardzo niskim poziomie. Kontrolery w pickupie rozmawiają ze sobą z użyciem Ethernetu (klasycznej sieci), dlatego można się do nich dostać z wykorzystaniem jednego połączenia. Nie ma mieszaniny szyn CAN pomiędzy rozmaitymi komponentami auta, jak to jest w typowym samochodzie.
Pierwsze egzemplarze elektrycznego pickupa mają zostać dostarczone do końca 2023 roku. Polskie Forum Cybertruck <- jest tutaj.
Oto, co sądzi o idei Pan Rafał, nasz Czytelnik:
Moje marzenie, powrót do grubych topornych blach, a nie cieniutkie i mięciutkie. I jeszcze brak lakieru – rysy nieistotne. Rozmiar trochę XXL, ale koncepcja petarda.
Można mu odpowiedzieć TUTAJ.
Bystre oko Pana Bronka wychwyciło kamerę z przodu:
Ma kamerkę w przednim zderzaku . A nie mogli by tego dać we wszystkich modelach?
Jest taki jak brodacz chiński , tylko właścicielom sie podoba i można pokochać. Mialem pudla to wiem , ze wygląd to nie wszysko
Jestem za.