Site icon SAMOCHODY ELEKTRYCZNE – www.elektrowoz.pl

Ciężarówka z rekordem jazdy na baterii: 1 099 kilometrów w niecałe 23 godziny, średnia 47,9 km/h

Startup Futuricum oraz firmy DPD i Continental ustanowiły nowy rekord zasięgu w elektrycznej ciężarówce. Na torze Contidrom w kształcie owalu udało im się przejechać 1 099 kilometrów w 22 godziny 56 minut. Średnia szybkość samochodu wyniosła 47,9 km/h, pojazdem testowym było Volvo FH z zespołem napędowym przygotowanym przez Futuricum.

1 099 kilometrów zasięgu dzięki 578 kWh baterii. W nieidealnych warunkach i z ładunkiem będzie około dwa razy mniej

Ciężarówka pochodziła z regularnego taboru DPD, firma kurierska korzystała z niej od maja 2021 roku na terenie Szwajcarii. Futuricum zamontowało w niej silnik(i?) o mocy 500 kW (680 KM) oraz baterię o pojemności całkowitej 680 kWh i użytecznej 578 kWh. Akumulatory zbudowano w oparciu o moduły pozyskane od BMW.

Zmodyfikowane Volvo FH pokonało 392 pełne okrążenia o długości 2,8 kilometra oraz mniej więcej połowę okrążenia numer 393. Samochód miał jeszcze 2 procent baterii, ale na wszelki wypadek zadecydowano o przerwaniu testu. Pojazd jechał pusty, bo uznano, że uzyskane w ten sposób liczby łatwiej będzie porównywać. W biorącej udział w eksperymencie konfiguracji Volvo ważyło 15,5 tony, podczas gdy normalnie używana wersja ma 12,4 tony i może przewieźć do 6,6 tony ładunku. W samochodzie wykorzystano opony Continental o niskich oporach toczenia.

Należy podkreślić, że do modyfikacji zespołu napędowego NIE doszło na potrzeby bicia rekordu, lecz wiele miesięcy wcześniej, gdy elektryczne Volvo rozpoczynało służbę w DPD. Ciężarówka regularnie pokonuje trasę o długości około 300 kilometrów – i dokonuje tego bez żadnego problemu. Zadecydowano, że pojazd będzie jechał z szybkością 50 km/h, ponieważ „odpowiada to realistycznej średniej wartości w codziennej eksploatacji” przy jeździe miejsko-podmiejskiej.

Średnie zużycie energii wyniosło około 52 kWh/100 km. Z danych portalu Electrive wynika, że w normalnej eksploatacji zużycie jest dwukrotnie większe. Wie to też Futuricum, które zakłada, że przy najcięższym transporcie lub ewentualnych dodatkowych urządzeniach (np. chłodnia) konsumpcja energii może wynieść 160 kWh/100 km. Wtedy bateria o pojemności 578 (680) kWh wystarczy na przejechanie 360 kilometrów.

Nota od redakcji www.elektrowoz.pl: ten rekord przypomina trochę inne rekordy tego rodzaju, z jazdą w kompletnie oderwanych od rzeczywistości warunkach. Jest to jednak dobra baza do porównań. Skoro w trakcie typowej eksploatacji zużycie energii wzrasta dwukrotnie, to pojazd powinien bez problemu pokonać do 550 kilometrów. Lub do 495 kilometrów, jeżeli założymy, że nie rozładowujemy go poniżej 10 procent.

Ocena artykułu
Ocena Czytelników
[Suma: 1 głosów Średnia: 5]
Nie przegap nowych treści, KLIKNIJ i OBSERWUJ Elektrowoz.pl w Google News. Mogą Cię też zainteresować poniższe reklamy:
Exit mobile version