Site icon SAMOCHODY ELEKTRYCZNE – www.elektrowoz.pl

CHINY: Hybrydy plug-in i samochody elektryczne sprzedają się lepiej (51 proc.) niż samochody spalinowe (49 proc.) [lipiec 2024]

W lipcu po raz pierwszy w historii samochody z kategorii New Energy Vehicles – „pojazdy nowej energii”, tj. samochody elektryczne oraz hybrydy plug-in – sprzedawały się w Chinach lepiej niż samochody spalinowe. Przyrost liczby NEV-ów na drogach spowodował spadek konsumpcji paliwa o 4 procent. I trend przechodzenia na pojazdy prawie-elektryczne lub elektryczne nie ulegnie zmianie, według najnowszych sondaży ponad 90 procent Chińczyków jako następne auto chciałoby kupić model z kategorii NEV.

Chińczycy są mądrzy, Chińczycy wybierają niezależność od ropy naftowej

Z zestawienia Carbon Brief opartego na danych Chińskiego Stowarzyszenia [Producentów] Samochodów Osobowych (CPCA), NEV-y w lipcu 2024 roku wygenerowały 51 procent rynku. Rok do roku sprzedaż aut spalinowych spadła o 26 procent, tymczasem sprzedaż NEV-ów wzrosła o 15 procent. Obecnie ponad 50 procent samochodów elektrycznych (już nie NEV-ów, lecz BEV-ów) kosztuje mniej niż analogiczne modele spalinowe, ich zakup nie ma zatem żadnego sensu ekonomicznego, chyba że ktoś jest przedstawicielem handlowym i jeździ po kilkaset kilometrów dziennie.

Analitycy z Carbon Brief twierdzą, że we wspomnianych 51 procent NEV-ów ponad połowę (55 proc.) stanowią samochody elektryczne, czyli na całym rynku elektryki odpowiadały za około 28 procent aut nowych. W dodatku, jak podkreślają, wiele z nich to raczej hybrydy szeregowe, z silnikiem spalinowym działającym w roli generatora prądu (EREV) włączającym się wtedy, gdy zaczyna brakować energii, a nie typowe hybrydy równoległe, które uruchamiają silnik spalinowy, gdy brakuje mocy. Zapotrzebowanie na hybrydy ładowane z gniazdka i elektryki było w Chinach wyższe niż we wszystkich innych częściach świata razem wziętych. Ten trend ma się utrzymać, prognozuje BloombergNEF:

Dane historyczne dotyczące sprzedaży samochodów elektrycznych i hybryd plug-in na świecie, prognoza dla roku 2024 oraz na następne lata (c) BloombergNEF

Rosnąca liczba NEV-ów na drogach spowodowała, że zapotrzebowanie na paliwa kopalne w sektorze transportu spadło rok do roku o około 4 procent. Zapotrzebowanie na energię w drugim kwartale 2024 wzrosło o 4,2 procent, produkcja energii ze słońca i wiatru w całej pierwszej połowie 2024 roku wyniosła 171 TWh. Wytwarzanie paneli fotowoltaicznych, samochodów elektrycznych i baterii zużyło 1,6 procent całej elektryczności w Chinach i wygenerowało 2,9 procent emisji (źródło). To parokrotnie mniej niż produkcja cementu.

Ocena artykułu
Ocena Czytelników
[Suma: 1 głosów Średnia: 5]
Nie przegap nowych treści, KLIKNIJ i OBSERWUJ Elektrowoz.pl w Google News. Mogą Cię też zainteresować poniższe reklamy:
Exit mobile version