Site icon SAMOCHODY ELEKTRYCZNE – www.elektrowoz.pl

CATL i Yutong: Mamy nową baterię. Zerowa degradacja przez pierwsze 1 000 cykli, 1,5 miliona km gwarancji

Od kilku kwartałów chiński Contemporary Amperex Technology średnio raz na trzy miesiące zapowiada kolejny przełomowy produkt w dziedzinie baterii litowo-jonowych. Teraz przedsiębiorstwo wraz z producentem autobusów, firmą Yutong, pochwaliło się pakietem, który przez pierwsze 1 000 cykli pracy ma zerową degradację, dzięki czemu producent daje nań gwarancję na 15 lat lub 1 500 000 kilometrów.

Bateria-ideał do autobusów od CATL?

Przeciętną żywotność baterii Li-ion do samochodów elektrycznych ocenia się na około 250 000 do 400 000 kilometrów [wartości zaokrąglone, orientacyjne], powszechnie stosowaną obietnicą jest deklaracja dotycząca utrzymania co najmniej 70 procent pojemności w ciągu pierwszych 800, maksymalnie 1 000 cykli pracy. Wygląda na to, że przy bateriach o pojemności około 60 kWh (lub większych) i w miarę nowoczesnych ogniwach, kryteria te powinny być nieszczególnie trudne do spełnienia.

Ale przy autobusach, które przejeżdżają po 10 000 kilometrów miesięcznie, powyższe wartości byłyby zbyt niskie. Nawet jeśli powiększymy przeciętne baterie sześciokrotnie (60 ->  360 kWh), to z racji zupełnie innej bryły pojazdu i innego przeznaczenia musimy uwzględnić, że zużycie też rośnie nam sześciokrotnie (20 -> 120 kWh/100 km). W efekcie 250 000 kilometrów wystarczyłoby nam na zaledwie 25 miesięcy, nieco ponad dwa lata eksploatacji.

Jeżdżące obecnie najstarsze autobusy elektryczne mogą wymagać wymiany baterii po sześciu latach, co stawia pod znakiem zapytania ich opłacalność. W nowych modelach mówi się zwykle o 8-10 latach, MAN jest w stanie zaoferować rozszerzoną gwarancję na swoje pakiety na maksymalnie 14 lat.

CATL i Yutong ogłosiły tymczasem, że dysponują bateriami, które po pierwszym 1 000 cykli mają zerową degradację. Akumulatory otrzymają gwarancję na 15 lat lub 1,5 miliona kilometrów, czego w branży jeszcze nie było. Mają trafić do przyszłych autobusów, ciężarówek i innych pojazdów produkowanych przez Yutonga. Obok nich pojawiły się też pakiety zaprojektowane do eksploatacji przez 10 lat lub 1 milion kilometrów (źródło).

Nota od redakcji Elektrowozu: CnEVPost opisał temat fragmentarycznie (link powyżej). Ale CATL sugerował parokrotnie, że dysponuje technologiami wydłużającymi życie ogniw Li-ion. Przewijały się tematy katody wstępnie pokrytej warstwą pasywną, luźnych przestrzennie elektrod, które nie kruszą się podczas przyjmowania jonów (rozciąganie) i ich oddawania (kurczenie) czy nawet „samonaprawiających” ogniwo elektrolitów dbających o właściwą grubość warstwy pasywnej. Są to jednak tylko hasła, niektóre dość niezrozumiałe.

Zastosowanie nowych technologii w transporcie ciężkim i autobusach nie jest przypadkiem. Luźniejsze przestrzennie elektrody potrzebują więcej miejsca. W dużym pojeździe to nie problem, w samochodzie miejsce na baterię jest ograniczone.

Nie przegap nowych treści, KLIKNIJ i OBSERWUJ Elektrowoz.pl w Google News. Mogą Cię też zainteresować poniższe reklamy:
Ocena artykułu
Ocena Czytelników
[Suma: 4 głosów Średnia: 4.3]
Exit mobile version