Nikola Tre – tak będzie się nazywała trzecia wersja zasilanego wodorem ciągnika siodłowego Nikola Motor Company. Pojazd zaprojektowano z myślą o europejskich drogach, na których panują nieco bardziej restrykcyjne przepisy dotyczące masy i długości niż w Stanach Zjednoczonych. Ciągnik ma być dostępny w 2022 lub 2023 roku.
Nikola Tre: zasięg 500-1 200 kilometrów, możliwa jazda całkowicie autonomiczna
Jak deklaruje producent, ciągnik zaprojektowano ze względu na zainteresowanie, które pojazdy Nikola Motor Company wzbudziły w Europie. W przeciwieństwie do Nikola One/Two i Tesla Semi, auto posiada znacznie krótszą, a przez to płaską kabinę – w Europie obowiązują ograniczenia dotyczące długości całego zestawu, dlatego kabiny skraca się, żeby tylko uzyskać jak najwięcej przestrzeni na naczepie.
Elektryczna Tesla Semi (po lewej) i zasilana wodorem Nikola One (po prawej). Porównaj kształty kabin z kabiną Nikola Tre (na górze i na dole)
Nikola Tre ma zostać pokazana już podczas premiery Nikola One/Two, 16-17 kwietnia 2019 roku. Pojazd wyposażony jest w dwa ogniwa paliwowe o mocy 120 kW, zduplikowane baterie funkcjonujące w instalacji 800 V, zduplikowane systemy hamulcowe i kierownicze. Redundancja ma być niezbędna do zaoferowania w pełni autonomicznej jazdy 5. poziomu, chociaż – trzeba uczciwie to dodać – na razie nie istnieją systemy jazdy całkowicie autonomicznej przeznaczone dla ciężarówek.
Zasięg Nikola Tre ma wynieść od 500 do 1 200 kilometrów, ciągnik będzie dysponował mocą 500 lub 1 000 koni mechanicznych w konfiguracji 6×2 lub 6×4 (sześć kół, napędzane cztery lub dwa). Nikola Motor Company współpracuje z Nel Hydrogen, by uruchomić stacje tankowania wodoru na terenie Stanów Zjednoczonych – w przyszłości planuje to samo na terenie Europy.
Do 2028 roku firma chce mieć 700 stacji tankowania w Ameryce Północnej, każda z nich ma produkować dziennie od 2 do 8 ton wodoru. W Europie większość kontynentu ma zostać pokryta stacjami do 2030 roku.